دیده بان حقوق بشر: ۳۳ نفر از اعدام شدگان عربستانی شیعه بودند

 دیده بان حقوق بشر: ۳۳ نفر از اعدام شدگان عربستانی شیعه بودند
دیده بان حقوق بشر: ۳۳ نفر از اعدام شدگان عربستانی شیعه بودند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان عفو بین المللی نیز ضمن محکوم کردن موارد نقض حقوق بشر و انجام اعدام های جمعی در حکومت ریاض از عربستان به عنوان یکی از سه کشور جهان نام برده که بیشترین مجارات مرگ در آن به اجرا گذاشته می شود.

آگهی

سازمان دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه با استناد به گزارش های مستند دریافت شده تاکید کرد که از بین ۳۷ تبعه عربستان که روز سه شنبه به جرم فعالیت های «تروریستی» گردن زده شدند ۳۳ نفر به اقلیت شیعه این کشور تعلق داشتند.

آدام کوگل، یکی از پژوهشگران این سازمان غیر دولتی بین‌المللی که در زمینه مسائل حقوق بشری فعالیت می‌کند با تایید مطلب یاد شده به خبرگزاری فرانسه گفت: «۳۳ نفر از افرادی که به تازگی در عربستان اعدام شده اند شیعه بوده‌اند.»

وزارت کشور عربستان سعودی روز سه شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۳۷ تن از شهروندان این کشور به اتهام ارتباط با فعالیت‌های «تروریستی» مجرم شناخته شده و بر اساس حکم دادگاه گردن زده شده‌اند.

خبرگزاری دولتی عربستان نیز با تهیه گزارشی در این خصوص یادآور شده بود که افراد اعدام شده عضو «هسته ای تروریستی بوده و در جهت اخلال در امنیت عمومی و ایجاد فتنه های طایفه‌ای» فعالیت می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

انتشار خبر اعدام ۳۷ تبعه سعودی بلافاصله با واکنش ایران، مهم ترین رقیب منطقه‌ای و شیعی مذهب عربستان در خاورمیانه همراه شد.

در واکنش به این اعدام جمعی که به ندرت موارد مشابهی از آن را می توان در عربستان سراغ گرفت، تهران شامگاه سه شنبه انگشت اتهام را به سوی ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین حامی و پشتیبان ریاض در غرب نشان گرفت و سکوت واشنگتن نسبت به موارد متعدد نقض حقوق انسانی در عربستان را محکوم کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار توییتی ضمن محکوم کردن اعدام های جمعی در عربستان نوشت: «بعد از چشم‌پوشی از قتل و مثله کردن یک خبرنگار، دولت ترامپ اینک در برابر سر بریدن ۳۷ تبعه سعودی طی یک روز و حتی به صلیب کشیدن یکی از آنها دو روز پس از عید پاک سکوت اختیار کرده است. عضویت در "تیم B" - بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید و بی‌بی‌- ارتکاب هر جنایتی را با مصونیت همراه می کند.»

واکنش سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد نیز به اعدام جمعی ۳۷ تبعه سعودی توسط حکومت ریاض واکنش نشان داد و این اقدام را محکوم کرد.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ضمن محکوم کردن اعدام جمعی شمار زیادی از اتباع عربستان سعودی نسبت به فقدان رویه های قانونی و منصفانه در دستگاه قضایی این کشور و نیز انتشار شایعاتی مبنی بر گرفتن اعتراف تحت شکنجه در بازداشتگاه های عربستان ابراز نگرانی کرد.

کمیسر حقوق بشری سازمان ملل متحد همچنین از مقامات سعودی خواسته است تا ضمن بازنگری در قوانین ضد تروریستی از اجرای احکام قریب الوقوع اعدام به خصوص حکم اعدام صادر شده برای سه تن دیگر از متهمان پرونده های مشابه امتناع ورزند.

انتقاد عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل نیز ضمن محکوم کردن موارد نقض حقوق بشر و انجام اعدام‌های جمعی در حکومت ریاض از عربستان به عنوان یکی از سه کشور جهان نام برده که بیشترین مجارات مرگ در آن به اجرا گذاشته می‌شود.

این سازمان بین‌المللی در گزارش سالانه خود از وضعیت اعدام‌ها و مجازات‌های مرگ در جهان که با نگاه به رویدادهای سال گذشته میلادی تهیه شده چین را در رتبه نخست کشورهایی قرار داده که بیشترین مورد را در این خصوص به نام خود ثبت کرده‌اند. ایران با ۲۵۳ مورد اعدام در این فهرست پس از چین در جایگاه دوم قرار گرفته و عربستان سعودی با ۱۴۹ اعدام رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است که کشورهای ویتنام و عراق به ترتیب با ۸۵ و ۵۲ اعدام در جایگاه چهارم و پنجم این فهرست قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«چندین کشته» در حمله نیروهای امنیتی عربستان به منطقه شیعه نشین قطیف

نقض حقوق بشر؛ حمایت اروپا از قطعنامه سازمان ملل در محکومیت عربستان

شکایت حقوقی علیه توئیتر به اتهام کمک به مقام‌های عربستان در نقض حقوق بشر