داعش مسئولیت انفجارهای زنجیره‌ای در سریلانکا را برعهده گرفت

 دستگیری یک تبعه سوریه و افزایش شمار قربانیان انفجارهای سریلانکا
دستگیری یک تبعه سوریه و افزایش شمار قربانیان انفجارهای سریلانکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه داعش روز سه شنبه با انتشار اطلاعیه ای مسئولیت حملات زنجیره ای در کلمبو، پایتخت سریلانکا را برعهده گرفت.

آگهی

گروه داعش روز سه شنبه با انتشار اطلاعیه ای مسئولیت حملات زنجیره ای در کلمبو، پایتخت سریلانکا را برعهده گرفت.

سایت اعماق که از آن به عنوان پایگاه خبررسانی گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش نام می برند با انتشار گزارشی به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد که «مبارزان دولت اسلامی، مجری حمله به اتباع کشورهای ائتلاف و مسیحیان در سریلانکا بودند.»

این خبر در حالی منتشر می شود که مقامات نظامی و امنیتی سریلانکا ساعاتی پیش در تازه ترین ارزیابی های خود از دلایل وقوع انفجارهای مرگبار روز یکشنبه در این کشور و نیز مظنونان احتمالی این حوادث مدعی شده بودند که انفجارها نوعی انتقام تلافی جویانه بر ضد کشتار مسلمانان در نیوزیلند بوده است.

معاون وزیر دفاع سریلانکا روز سه شنبه اعلام کرد که نتایج اولیه تحقیقات جاری در باره وقوع انفجارهای مرگبار در کلیساها و هتل های شهر کلمبو که دست کم ۳۲۰ کشته برجای گذاشت، حکایت از نوعی واکنش و اقدام تلاقی جویانه نسبت به کشتار مسلمانان درمساجد شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند دارد.

این مقام نظامی و امنیتی با اشاره به حمله نژادپرستانه پانزدهم مارس به دو مسجد شهر کرایست‌چرچ واقع در جنوب نیوزیلند که پنجاه کشته برجای گذاشت و واکنش های زیادی را نیز از سوی جامعه جهانی برانگیخت، تاکید کرد که نتایج اولیه تحقیقات جاری ارتباط انفجارهای گسترده در پایتخت و حملات یادشده را مورد تایید قرار می دهد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که دولت سریلانکا یکروز پس از وقوع حملات انتحاری به چند کلیسا و هتل در مناطق مختلق شهر کلمبو انگشت اتهام را به سوی یک گروه تندرو اسلامی نشانه رفته و این گروه را به تدارک و انجام حملات متهم کرده بودند.

«جماعت ملی توحید» نام این گروه تندرو است که به اعتقاد تحلیلگران مسائل سریلانکا به همراه یک گروه تندرو دیگر چند سالی است در این کشور فعالیت دارد و اعضای آن پیشتر نیز به نام دولت اسلامی دست به عملیات مختلف زده اند.

منابع دولتی و امنیتی در کلمبو ضمن اعلام این مطلب تاکید کردند که در پی ادامه تحقیقات برای یافتن سرنخ های اصلی حملات انتحاری روز یکشنبه یک فرد سوری تبار را دستگیر کرده اند.

به گزارش منابع یاد شده در جریان تحقیقات جاری تاکنون چهل فرد مظنون به ارتباط با انفجارها دستگیر شده اند و شمار مجروحان این حادثه نیز پانصد نفر اعلام شده است.

دو برادر مسلمان سریلانکایی عامل حملات انتحاری

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نزدیک به تیم تحقیقاتی در سریلانکا اعلام کرد، دو برادر مسلمان سریلانکایی بخشی از عوامل انتحاری بوده اند که نقشی عمده در انفجارهای روز یکشنبه ایفا کرده اند.

بر اساس گزارش فرانس پرس این دو برادر که نامشان هنوز فاش نشده حدود بیست سال داشته و در قالب عملیات طراحی شده توسط یک «هسته تروریستی» خانوادگی عمل کرده اند.

منابع امنیتی نزدیک به تیم تحقیقاتی حملات اخیر در سریلانکا تاکید کرده اند که دو عامل انتحاری یاد شده روز یکشنبه به ترتیب خود را مقابل «سینامون» و «شانگری-لا»، دو هتل لوکس شهر کلمبو منفجر کرده اند.

دست کم چهل و پنج کودک در انفجارهای سریلانکا جان باخته اند

سازمان ملل متحد می گوید دست کم ۴۵ کودک و نوجوان در جریان حملات انتحاری به چندین کلیسا و هتل در شهر کلمبو جان باخته اند.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که در میان قربانیان خردسال این حملات یک کودک ۱۸ ماهه نیز به چشم می خورد.

کریستوف بولیراک، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف با تایید آمار ارائه شده در باره شمار قربانیان کودک در انفجارهای سریلانکا تاکید کرده است که تعداد تلفات خردسالان به احتمال قوی افزایش خواهد یافت.

به گفته سخنگوی یونیسف شمار زیادی از نوجوانان سریلانکایی نیز بر اثر حملات یاد شده به شدت زخمی شده و تعدادی از آنها با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

ادامه تحقیقات برای یافتن سرنخ های خارجی

دولت سریلانکا همچنین تاکید کرده که تحقیقات برای یافتن نشانه هایی از حمایت بین المللی از فعالیت های این گروه در دست انجام است زیرا به اعتقاد کارشناسان امنیتی انجام عملیاتی با چنین گستردگی بدون حمایت و پشتیبانی عوامل خارجی از سوی گروه یاد شده امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر به گزارش برخی رسانه های محلی، فرمانده پلیس سریلانکا حدود دو هفته پیش با ارسال نامه ای مکتوب برای مقام های ارشد امنیتی این کشور نسبت به مشکوک بودن فعالیت های گروه «جماعت ملی توحید» هشدار داده بود.

آگهی

این نامه همچنین با استناد به گزارش های یک «سازمان اطلاعاتی خارجی» هشدار داده بود که گروه «جماعت ملی توحید» در تدارک حملاتی به کلیساها و نیز سفارت هند در سریلانکا است.

به گزارش ان بی سی، «جماعت ملی توحید»، گروهی که رسانه های بین المللی شناخت زیادی از آن در اختیار ندارند با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی فیس بوک دست داشتن در انفجارهای انتحاری را تکذیب کرده است.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت یک کهنه سرباز آمریکایی به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در لس‌ آنجلس

ایتالیا سه فلسطینی را به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی بازداشت کرد

اخلال یک ایرانی‌تبار در سخنرانی بایدن؛ پدر سرباز آمریکایی کشته‌شده در کابل:کریم نیکوئی را به یادآور