ایران: اعتباری برای معافیت‌های تحریم آمریکا قائل نبوده و نیستیم

ایران: اعتباری برای معافیت‌های تحریم آمریکا قائل نبوده و نیستیم
Copyright  REUTERS/Raheb Homavandi
Copyright  REUTERS/Raheb Homavandi
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پیام توییتری دونالد ترامپ: جان کری و افرادی که به او کمک کردند تا آمریکا وارد یک توافق بد هسته‌ای با ایران شود، به ایران توصیه‌های خیلی بدی کرده‌اند.

آگهی

خالد فالح، وزیر انرژی عربستان سعودی دقایقی پس از انتشار رسمی خبر عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت از ایران اعلام کرد که کشورش برای تضمین رسیدن نفت به مصرف کنندگان و برهم نخوردن توازن بازار جهانی، تلاش خواهد کرد.

عربستان همچنین اعلام کرد که با دیگر تولید کنندگان هماهنگی‌های لازم را به عمل خواهد آورد تا این اطمینان حاصل شود که نفت کافی به بازار عرضه خواهد شد.

واکنش اسرائیل به لغو معافیتهای نفتی مشتریان ایران

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در پیامی تصمیم واشنگتن برای توقف معافیتها برای خریداران نفت ایران را ستود.

تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر اینکه از ماه مه تمام معافیتهای خرید نفت را برای هشت مشتری عمدۀ نفت ایران متوقف کند، باعث شد بهای نفت در بازارهای جهانی به بالاترین میزان در سال ۲۰۱۹ میلادی برسد.

اگرچه در بیانیۀ کاخ سفید آمده است که آمریکا با متحدان اصلی خود در منطقه یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای تضمین عرضۀ کافی نفت به بازار کار خواهد کرد، اما طرح این نکته نیز نتوانست از نگرانی فعالان بازارهای مالی بکاهد.

واکنش ایران

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: «با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های مورد نظر، جمهوری اسلامی ایران اصولا ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست. با این حال، با توجه به تاثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به صورت مستمر با تمامی نهادهای ذیربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است. نتیجۀ این تماسها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم گیری منعکس شده و به زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.»

خبرگزاری فارس نیز به نقل از علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: «تنگه هرمز طبق قوانین بین‌المللی یک گذرگاه دریایی است و اگر از استفاده از آن منع شویم، آن را خواهیم بست. درصورت وجود هرگونه تهدید در حمایت و دفاع از آبهای ایران کوچکترین تردیدی نخواهیم کرد، از آبروی خود دفاع خواهیم کرد و هرکجا بحث دفاع از حق ایران باشد مقابله به مثل می کنیم.»

سخنان آقای تنگسیری روز دوشنبه در جریان گفتگوی او با شبکه خبری العالم بیان شده بود.

پیام توییتری دونالد ترامپ

پس از اعلام رسمی عدم تمدید معافیتهای نفتی از سوی کاخ سفید، دونالد ترامپ نیز در پیامی توییتری نوشت: «عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک به تولید بیشتر نفت خواهند پرداخت تا کسری بازار را در پی تحریم کامل نفتی ایران جبران کنند. جان کری و دیگر افرادی که به او کمک کردند تا آمریکا وارد یک توافق بد هسته‌ای با ایران شود، به ایران توصیه‌های خیلی بدی کرده‌اند. آیا این نقض بزرگ قانون لوگان نیست؟»

بیشتر بخوانید:

کاخ سفید: ترامپ تصمیم گرفته است معافیت‌های نفتی ایران را تمدید نکند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: با هیچ‌ ملتی نمی‌جنگیم

قطر موفق به خودکفایی در تامین شیر و صادرات آن شد

چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟