رژهٔ دریایی ناوهای هند و استرالیا در آبهای چین

 رژهٔ دریایی ناوهای هند و استرالیا در آبهای چین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاکستان که متحد نزدیک چین به شمار می‌رود در این رژه دریایی حضور ندارد.

آگهی

کشتی‌های جنگی هند و استرالیا و چندین کشور دیگر برای انجام رژه‌ دریایی وارد بندر کینگدائوی چین شدند. این رزمناوها در حالی روز یکشنبه به چین رسیدند که این کشور با وجود تنش‌های منطقه‌ای، اخیرا دست دوستی به سوی شماری از کشورها دراز کرده است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

چین بناست روز سه‌شنبه ۷۰ امین سالگرد تأسیس «ناوگان دریایی آزادی خلق» را با نمایش ناوها، کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌های اتمی تازهٔ خود جشن بگیرد.

هند با وجود حمایت چین از رقیب منطقه‌ای‌اش پاکستان و نیز وجود اختلاف‌هایی بر سر مرزهای زمینی دو کشور، با ناوشکن «ای.ان.اس کلکته» در این رژهٔ دریایی حاضر شده است. حال آنکه پاکستان که متحد نزدیک چین به شمار می‌رود در این رژه حضور ندارد.

پرچم هند و چین در بندر کینگدائو

ناخدای این ناو تازه هند، که به موشک‌های هدایت‌شونده نیز مجهز است، ضمن تأکید برآنکه این کشتی جنگی از برترین دستاوردهای نظامی هند است گفت این ناوشکن با تضمین امنیت از سوی ناوگان دریایی چین و از مسیر آبی حساس تایوان به کینگدائو آمده است.

از سوی دیگر استرالیا، همپیمان نظامی ایالات متحده نیز ناوشکن «اچ.ام.ای.اس ملبورن» را برای شرکت در این برنامه نمایش توان دریایی روانه آبهای چین کرد. استرالیا نیز در ماه‌های گذشته بر سر دخالت احتمالی چین در سیاست‌های خود با این کشور درگیر چالش شده بود، چالشی که به منع واردات تولیدات شرکت چینی هواوی شد.

هواوی که تولیدکننده عمده تجهیزات مخابراتی و به ویژه اینترنت نسل پنجم است سال گذشته از سوی ایالات متحده و شماری از متحدانش به بهره‌برداری از این تجهیزات برای جاسوسی اطلاعات به سود دولت چین متهم شده بود.

ژاپن نیز با فرستادن یک ناوشکن در این رژه دریایی شرکت کرده است. این نخستین حضور یک کشتی جنگی ژاپنی در آبهای چین از سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون به شمار می‌رود. در مجموع ۱۳ کشور در این رزمایش دریایی دوستانه شرکت دارند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین ناو هواپیمابر ساخت چین به بهره‌برداری رسید

شلیک موشک «کروز» از زیردریایی، در سومین روز رزمایش ارتش ایران در جنوب

ویدئویی از بزرگترین رزمایش ناتو پس از پایان جنگ سرد