انتخابات اسرائیل: نتانیاهو و گانتس ادعای پیروزی کردند

 انتخابات اسرائیل: نتانیاهو و گانتس ادعای پیروزی کردند
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات اسرائیل: نتانیاهو و گانتس ادعای پیروزی کردند

آگهی

نخستین نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل حاکی از رقابت شانه به شانه حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی گانتس است.

به گزارش رویترز، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل با اعلام نتایج نظرسنجی‌ها پای صندوق‌های رای، گزارش داد که ائتلاف آبی و سفید با کسب ۳۷ کرسی پیشتاز این انتخابات است و حزب لیکود با ۳۶ کرسی در رده دوم قرار دارد. کنست، پارلمان اسرائیل ۱۲۰ کرسی نمایندگی دارد.

بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، هر دو خود را پیروز این انتخابات می‌دانند. آقای نتانیاهو که در یک دهه گذشته همواره نخست وزیر اسرائیل بوده است اعلام کرد: «جبهه راست به رهبری لیکود یک پیروزی روشن و بی‌ابهام را به دست آورد.» در سوی دیگر بنی گانتس هم با بیان ادعای مشابه گفت: «این انتخابات یک برنده و یک بازنده روشن داشت.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از سه رسانه اسرائیلی گزارش کرد براساس همین نظرسنجی‌ها، حزب لیکود ۳۳ تا ۳۶ کرسی و ائتلاف آبی و سفید ۳۶ تا ۳۷ کرسی را در پارلمان اسرائیل (کنست) از آن خود کنند. بر همین اساس، احزاب راست و راست افراطی اسرائیل در مجموع با کسب ۶۶ کرسی امید بیشتری برای تشکیل دولت ائتلافی دارند. بر پایه برآوردها احزاب میانه‌رو و چپ قادر به کسب ۵۴ کرسی هستند.

طبق معمول انتخابات اسرائیل، هیچ‌کدام از احزاب نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به خود اختصاص دهند و پیروز واقعی آن، جریانی است که بتواند ائتلاف بزرگ‌تری را شکل دهد.

عصام بدران، خبرنگار فلسطینی یورونیوز می‌گوید شگفتی بزرگ این انتخابات شکست حزب کارگر است؛ حزبی که عملا کشور اسرائیل را بنا کرد و در تمام انتخابات تاکنون جایگاه اول یا دوم را داشته است. این جریان چپ میانه در این انتخابات تنها ۷ کرسی به دست آورد.

با این حال، با شمارش آرا تا ساعات پایانی امشب یا بامداد چهارشنبه، امکان تغییر تمام معادلات وجود دارد.

بنا بر داده‌های آخرین نظرسنجی‌ها، احزاب راست اسرائیل در مجموع می‌توانند بیش از ۶۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را از آن خود کنند و به این ترتیب امکان تشکیل دولت ائتلافی دیگری با ریاست بنیامین نتانیاهو فراهم خواهد شد.

بر این اساس آقای نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بلوک راست به رهبری لیکود بطور واضح به پیروزی رسید. از همین امشب با شرکایم برنامه‌ریزی دربارۀ ترکیب دولت جدید راستگرا را آغاز خواهم کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات اسرائیل؛ محبوبیت نامزد راست افراطی با شعار آزادسازی مصرف ماری جوانا

وعده انتخاباتی نتانیاهو: شهرک‌های کرانه باختری به خاک اسرائیل ملحق می‌شوند

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟