رهبر مخالفان ونزوئلا با لغو مصونیت قضایی در آستانه پیگرد قرار گرفت

رهبر مخالفان ونزوئلا با لغو مصونیت قضایی در آستانه پیگرد قرار گرفت
Copyright REUTERS/Ivan Alvarado
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهم‌ترین اتهامی که احتمالا قرار است علیه خوان گوایدو مطرح شود خروج غیرقانونی از کشور است.

آگهی

مجلس مؤسسان ونزوئلا مصونیت پارلمانی گوایدو را لغو کرد و بدین ترتیب برای پیگرد رهبر مخالفان چراغ سبز نشان داد.

مجلس مؤسسان ونزوئلا که در کنترل طرفداران رئیس جمهوری نیکلاس مادورو قرار دارد، در واپسین ساعات روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین و به درخواست دیوان عالی کشور این تصمیم را به اجماع تمامی اعضا گرفت. دیوان عالی ونزوئلا ساعاتی پیش از این تصمیم از مجلس مؤسسان خواسته بود تا مصونیت پارلمانی خوان گوایدو را لغو کند؛ درخواستی که پذیرفته شد و بالاخره راه برای طرح اتهام قضایی علیه او باز کرد.

دیوسدادو کابلو، رئیس مجلس مؤسسان ونزوئلا شامگاه سه‌شنبه با اعلام این خبر گفت: «ما با این تصمیم کاملا مشروع و بر اساس قانون اساسی عمل کردیم.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

واکنش گوایدو

خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در نخستین واکنش به اعلام این تصمیم گفت: «مردم مصمم هستند. هیچ چیز جلودار ما نیست و در راه خود هیچ گامی به عقب برنخواهیم داشت.»

او پیش از این در همان روز سه‌شنبه گفته بود ممکن است در روزهای آتی مأموران امنیتی دولت مادورو او را بربایند.

به دنبال برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیکلاس مادورو برای دومین بار، خوان گوایدو مدعی تقلب در انتخابات شد و انتخاب مجدد او را زیر سوال برد. او در روز سوم بهمن گذشته خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خواند و حدود ۵۰ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا او را به رسمیت شناختند.

آمریکا پیش از این نسبت به هر گونه انتقام‌گیری نیکلاس مادورو از خوان گوایدو به دولت ونزوئلا هشدار داده است.

مهم‌ترین اتهامی که احتمالا قرار است علیه خوان گوایدو مطرح شود خروج غیرقانونی از کشور است. آقای گوایدو در حالی که دیوان عالی او را ممنوع‌الخروج کرده بود، روز سه‌شنبه ۹ بهمن گذشته برای سفر دوره‌ای به کشورهای همسایه یعنی کلمبیا، برزیل، پاراگوئه، آرژانتین و اکوادور به طور مخفیانه از کشور خارج شد.

ونزوئلا در سال‌های اخیر با بحران اقتصادی و در روزهای اخیر با بحران شدید انرژی و قطعی مکرر آب و برق روبرو بوده است و معلوم نیست طرح پیگرد قضایی برای رهبر مخالفان مسیر بحران سیاسی و اقتصادی در این کشور را به کدام سو ببرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ونزوئلا: راه برای ورود نیروهای روس بیشتر باز است

بحران آب در ونزوئلا؛ مردم به چشمه‌ها هجوم آورده‌اند

درخواست پمپئو از مسکو برای پایان دادن به «رفتار غیرسازنده» در ونزوئلا