ریاست دوگانه آلمان و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد

ریاست دوگانه آلمان و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد
Copyright REUTERS/Eduardo Munoz
Copyright REUTERS/Eduardo Munoz
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلمان و فرانسه اعلام کردند در ماه آوریل همزمان ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را عهده دار خواهند شد.

آگهی

کشور آلمان که عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است برای اولین بار همزمان با فرانسه ریاست مشترک این شورا را برعهده گرفت.

این در حالی است که فرانسه در ماه مارس ریاست دوره ای شورا را برعهده داشت و نمایندگان دو کشور، آلمان و فرانسه، در سازمان ملل با انتشار ویدئویی تصمیم گرفتند برای نخستین بار«ریاست دوگانه» شورای امنیت در ماه آوریل را برعهده بگیرند.

کشور آلمان تا پایان سال ۲۰۲۰ به عنوان عضو غیردائم در کنار پنج عضو دیگر دائم سازمان ملل قرار خواهد داشت.

ریاست شورای امنیت هر ماه به یکی از اعضا منتقل می شود. دو کشور آلمان و فرانسه به عنوان مهم ترین نمایندگان اتحادیه اروپا تصمیم گرفته اند با ریاست دوگانه سیاست های مورد نظر این اتحادیه در صحن شورای امنیت سازمان ملل را پیش ببرند. دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به جز فرانسه را، ایالات متحده، روسیه، چین و بریتانیا تشکیل می دهند.

ریاست مشترک و دوگانه بر شورای امنیت سازمان ملل هرچند تاثیر مهمی بر تصمیم گیری این نهاد بین المللی نخواهد داشت اما بطور نمادین حکایت از همکاری نزدیک دو کشور دارد. این در حالی است که دیگر کشور اروپایی حاضر در شورای امنیت سازمان ملل، بریتانیا، بواسطه برکسیت از نمایندگی و رهبری اتحادیه اروپا در جهان فاصله گرفته است.

ریاست همزمان فرانسه و آلمان البته با واکنش های تند گروه های راست افراطی در فرانسه مواجه شده است. این احزاب و گروه ها که اغلب مخالف تند و سرسخت اتحادیه اروپا نیز هستند دولت فرانسه را « بازیچه دست آنگلا مرکل» می دانند و می گویند امانوئل مکرون تحت فرمان دولت آلمان قرار دارد.

آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا پنج عضو دائم شورای امنیت‌ هستند و از حق وتو برخوردارند. شورای امنیت علاوه بر این ۱۰ عضو انتخابی دیگر هم دارد که اعضای غیردائم هستند. این اعضا از سوی مجمع عمومی سازمان ملل برای دوره‌ای دوساله انتخاب می‌شوند که از اول ژانویه آغاز می‌شود. مجمع عمومی هر ساله پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری می‌کند که دوره عضویت آن‌ها در ۳۱ دسامبر به پایان می‌رسد.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون خواستار تشکیل «شورای امنیت اروپایی» شد

شورای امنیت حمله انتحاری به کاروان مرزبانان سپاه را محکوم کرد

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد