سیل در ایران؛ وضعیت اضطراری در لرستان، خوزستان در آستانه بحران

سیل در ایران
سیل در ایران Copyright  بهزاد سلاح ورزی/ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وخیم شدن اوضاع در استان لرستان و محاصره شماری از شهرها توسط سیلاب، مقامات این استان از نیروهای امداد استان‌های دیگر طلب کمک کرده‌اند.

آگهی

با وخیم شدن اوضاع در استان لرستان و محاصره شماری از شهرها توسط سیلاب، مقامات این استان از نیروهای امداد استان‌های همجوار طلب کمک کرده‌اند.

موسی خادمی، استاندار لرستان، با خطرناک نامیدن وضعیت شهرستان پلدختر گفته است به این دلیل که تمام آب‌های استان در این شهرستان جمع و سپس از طریق این شهرستان خارج می‌‌شود، وضعیت این منطقه نسبت به دیگر نواحی بحرانی‌تر شده است.

روز دوشنبه ۱۲ فروردین بالگرد اورژانس هوایی الیگودرز برای نجات آن دسته از ساکنان پلدختر که در محاصره سیل هستند و به پشت‌بام خانه‌ها پناه برده‌اند به پرواز درآمد، اما به دلیل شرایط جوی نامساعد و باران شدید مجبور به بازگشت شد.

حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر در مجلس، دراین باره گفت: «نیروهای امدادی باید هرچه سریع‌تر به داد مردم برسند و جان مردم را نجات دهند. اکنون نصف شهر پلدختر و معمولان در زیر آب است و تمام روستاهای حاشیه رودخانه به زیر آب رفته است و مردم بر روی پشت بام‌ها نظاره‌گر تخریب هستند.»

عکس:حمید وکیلی/مهر
درود در استان لرستان در معرض بروز سیلعکس:حمید وکیلی/مهر

در بخش معمولان این استان نیز سیل راه‌های ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا را قطع کرده است و به گفته بخشدار شهر معمولان، «سیل بخش غربی شهر معمولان را به زیر آب برده است.» آب آشامیدنی این ناحیه از دیروز قطع شده است.

همزمان مسئولان شهرستان لردگان استان لرستان از پر شدن ظرفیت سد خاکی گنج و احتمال ریزش آن خبر داده‌اند. از این رو سه روستا به صورت فوری تخلیه شده است. سد خمه الیگودرز همچنین در اثر پر شدن ظرفیت سرریز کرده است.

وضع شهرستان پلدختر بحرانی گزارش می شود

از سوی دیگر مدیر فرودگاه خرم‌آباد با اشاره به آب گرفتگی باند و قطع برق، از بسته شدن فرودگاه و لغو پروازهای این فرودگاه خبر داده است.

این در حالی است که سیلاب‌های شدید آب با عبور از استان لرستان در حال ورود به استان خوزستان است و مطابق اعلام مقامات وزارت نیرو، در حال حاضر سدهای استان خوزستان «تقریباً در وضعیت پرشدگی قرار دارند به گونه‌ای که سد کارون ۹۰ درصد و سد گتوند ۸۸ درصد پر شده است. در سد کرخه نیز تقریباً حجم نرمال دریافت آب به پایان رسیده است».

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، درباره اقدام استانداری در عملیات امداد گفت که تاکنون ساکنان ۲۷ روستا تخلیه شده‌ و به ساکنان ۴۴ روستای دیگر نیز که در خطر سیلاب قرار دارند اعلام شده است تا محل سکونت خود را ترک کنند.

بارش شدید باران و برف در شهرهای استان همدان نیز وضعیت ساکنان را در این ناحیه با دشواری مواجه کرده است.

مطابق گزارش مقامات رسمی، در اثر سیل بیش از ۷ هزار هکتار از مزارع کشاورزی همدان زیر آب رفته است و برق ۱۰۹ روستای این ناحیه در پی بارش برف و باران قطع شده است. این در حالی است که سه شهر نهاوند، فامین و کبودراهنگ در وضعیت اضطراری به سر می‌برند.

بهروز کارخانه، مدیر عامل جمعیت هلال احمر همدان، با اشاره به کمبود شدید پرسنل امداد در شرایط جاری گفت: «وضعیت سیل و آب گرفتگی در سطح استان بحرانی است به همین علت مردم برای امدادهای کوچک و ناچیز منتظر هلال احمر و یا دیگر ارگان‌ها نباشند چرا که تعداد نیروها بسیار کمتر از تقاضای شهروندان مبنی بر امداد است.»

بیشتر بخوانید:

سیل در شهرستان معمولان

یخچال تاریخی میرفتاح متعلق به عصر قاجار در شهر ملایر این استان نیز به دلیل شدت بارندگی‌های اخیر فروریخت.

در کرمانشاه همینطور آب ۸۰ روستا قطع شده است و فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه رودخانه گاماسیاب این ناحیه در آستانه طغیان است، فرمان تخلیه روستاهای اطراف را صادر کرده است.

در ایلام نیز وضعیت در نبود وسائل ارتباطی و جاری شدن سیل، «بحرانی» گزارش میشود.

شعبانعلی خاوری، مدیرکل ابنیه فنی سازمان راهداری، نیز درباره خسارات وارده اظهار داشته است که تا نزدیک به پنج هزار پل آسیب دیده‌اند و همچنین نزدیک به ۱۱ هزار کیلومتر از راه‌های کشور با درصدهای مختلف تخریب شده‌اند.

مجید جودی، مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن، گفته است مطابق برآورد این سازمان سیل فروردین تا کنون به ۵۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور خسارت زده است.

آگهی

به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در جریان جاری شدن سیل در شمال، جنوب، غرب و مرکز ایران تاکنون ۴۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بارش شدید باران از ۲۷ اسفندماه گذشته ابتدا استان گلستان، خراسان شمالی و مازندران را گرفتار سیل کرد و سپس دامنه بارش‌ها و سیل به سایر استان‌های ایران گسترش یافت.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار سیل؛ وزارت کشور با اعلام حالت فوق العاده در خوزستان موافقت کرد

وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در استان مازندران ایران دست‌کم ۲ کشته و ۲ مفقود برجای گذاشت

پایتخت تشنه و گرما‌زده؛ وزیر نیرو: آب تمام نقاط تهران وصل است