انتخابات محلی ترکیه؛ ۲ کشته در ملطیه و درگیری در استانبول و دیاربکر

  انتخابات محلی ترکیه؛ ۲ کشته در ملطیه و درگیری در استانبول و دیاربکر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امری اردوغان استاد دانشگاه بیلگی استانبول می گوید: «اگر رئیس دولت این اندازه خودش را درگیر این انتخابات کرده برای این است که شکست در این انتخابات می تواند افسانه شکست ناپذیری او را نابود کند.»

آگهی

انتخابات محلی ترکیه در حالی روز یکشنبه در حال برگزاری است که در جریان درگیری در شهر ملطیه ترکیه ۲ نفر کشته شدند و درگیری‌هایی در شهرهای استانبول و دیاربکر رخ داده است.

در ملطیه در جنوب شرقی ترکیه دو عضو حزب اسلامگرای «سعادت»، یک نفر از مقامات یک حوزه رای‌گیری و یک ناظر انتخابات، به ضرب گلوله کشته‌ شدند. رسانه‌های محلی گفته‌اند در جریان این حادثه یک نفر دستگیر شده است.

همچنین روز یکشنبه در ناحیه «قاضی کوی» در بخش آسیایی استانبول در جریان درگیری میان کاندیداها و هوادارانشان یک نفر به ضرب چاقو زخمی شده است.

دیاربکر شهر کردنشین ترکیه نیز شاهد درگیری میان کاندیداها و هوادانشان بود که در این درگیری ۲ نفر زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بعد از آنکه رای خود را در استانبول به صندوق انداخت گفت که از درگیری ها در روند برگزاری انتخابات ناراحت شده و تحققات جدی در این رابطه انجام می شود.

نوزدهمین دوره انتخابات محلی ترکیه که در جریان آن شهرداران، شوراهای شهر و روسای مناطق به مدت ۵ سال انتخاب می شوند، از ساعت ۸ صبح یکشنبه به وقتی محلی آغاز شده است. برای تامین امنیت ۱۹۴ هزار و ۳۹۰ صندوق رای‌گیری، ۵۵۳ هزار پلیس و نیروی امنیتی در سطح ملی بسیج شده‌اند.

دوازده حزب، ازجمله «عدالت و توسعه»، «حرکت ملی»، «جمهوری خلق»، «دموکراتیک خلق‌ها»، «خوب»، «سعادت»، «ترکیه مستقل»، «کمونیست ترکیه»، «اتحاد بزرگ»، «چپ دموکراتیک»، «دموکرات» و «وطن» در این دوره برای تصدی کرسی شهرداری‌ها، شوراها و روسای مناطق به رقابت می‌پردازند. این اولین انتخابات محلی بعد از تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی در ترکیه است.

اردوغان در هفته‌های گذشته کارزار انتخاباتی گسترده‌‌ای برگزار کرد تا مانع شکست حزب خود در این انتخابات بویژه در آنکارا و استانبول شود.

انتخابات محلی ترکیه در شرایطی برگزار می شود که ترکیه با نخستین کاهش در رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته مواجه است و رکورد تورم و بیکاری در کشور شکسته شده است. از این منظر نتیجه این انتخابات برای اردوغان اهمیت فوق العاده دارد، رئیس جمهوری که از زمان به قدرت رسیدن حزبش (عدالت و توسعه) در سال ۲۰۰۲، در تمام رای گیری های پیروز شده است.

اردوغان در جریان کارزار انتخاباتی هفته‌های گذشته خطاب به حامیانش گفت که مسئله «بقای کشور» در میان است و از مردم خواست که «دشمنان کشور را در داخل صندوق های رای، به خاک بسپارند». اردوغان در ۵۰ روز گذشته، ۱۰۲ میتینگ انتخاباتی برگزار کرد که نشان دهنده جایگاه این انتخابات برای اردوغان و حزب عدالت و توسعه است.

امری اردوغان استاد دانشگاه بیلگی استانبول می گوید: «اگر رئیس دولت این اندازه خودش را درگیر این انتخابات کرده برای این است که شکست در این انتخابات می تواند افسانه شکست ناپذیری او را نابود کند.»

در مقابل اپوزیسیون ترکیه از مردم خواسته است که از آخرین انتخابات پیش از سال ۲۰۲۳ استفاده کنند و با رای ندادن به حزب عدالت و توسعه سیاست‌ها اقتصادی اردوغان را تنبیه کنند.

در این انتخابات دو ائتلاف بزرگ رو در روی یگدیگر قرار گرفته‌اند از یکسو حزب عدالت توسعه اردوغان و متحدان اولترا ناسیونالیست حزب حرکت ملی و از سوی دیگر سوسیال دموکرات‌های حزب جمهوریخواه خلق ترکیه و حزب «خوب» که از سوی حزب دموکراتیک خلق ها حمایت می شود.

حزب دموکراتیک خلق ها که حزب حامی کردها به حساب می آید کاندیدایی در آنکارا و استانبول معرفی نکرده است تا ائتلاف ضد اردوغان در این دو شهر مهم تضعیف نشود.

انتخابات محلی ترکیه بویژه در ۳۰ شهر بزرگ مورد توجه احزاب بویژه حزب حاکم است و در این میان آنکارا و استانبول بعنوان مراکز سیاسی و اقتصادی ترکیه از اهمیت فوق العاده برخوردارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه وخیم شدن رابطه ترکیه و آمریکا، لیره را به بحران کشاند؟

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد