رئیس ستاد کل ارتش الجزایرخواستار اعلام ناتوانی بوتفلیقه در انجام وظایفش شد

رئیس ستاد کل ارتش الجزایرخواستار اعلام ناتوانی بوتفلیقه در انجام وظایفش شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس ستاد کل ارتش الجزایرخواستار اعلام ناتوانی بوتفلیقه در انجام وظایفش شد

آگهی

احمد قاید صالح، رئیس ستاد کل ارتش الجزایر روز سه شنبه خواستار اعلام ناتوانی عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر در انجام وظایفش بعنوان رئیس جمهوری الجزایر شد.

وی همچنین مطالبات معترضان الجزایری را که هفته‌هاست علیه بوتفلیقه راهپیمایی می کنند، معتبر توصیف کرد.

احمد قاید صالح در سخنانی که از تلویزیون پخش می شد گفت: «ما باید فورا راهی برای خروج از این بحران پیدا کنیم، راهی بر مبنای چارچوب قانونی اساسی.» او همچنین تاکید کرد که قانون اساسی تنها ضامن حفظ ثبات سیاسی در الجزایر است.

رئیس ستاد کل ارتش الجزایر گفت که باید راه حلی برگزیده شود که پاسخگوی تمام مطالبات مشروع مردم الجزایر باشد و بر اساس احترام به قانون اساسی و تداوم حاکمیت دولت استوار باشد.

احمد قاید صالح خواستار استفاده از ماده ۱۰۲ قانون اساسی شد که بر مبنای آن شورای قانون اساسی الجزایر اجازه پیدا می کند که اعلام کند رئیس جمهوری ناتوان از انجام وظایف قانونی‌اش است.

بر اساس ماده ۱۰۲ قانون اساسی وقتی رئیس جمهوری به علت بیماری جدی نتوانست وظایفش را انجام دهد، شورای قانون اساسی با تشکیل جلسه و بعد از بررسی واقعیت موضوع که مانع کار رئیس جمهوری می شود می تواند به پارلمان پیشنهاد کند که بطور رسمی اعلام کند که رئیس جمهوری در وضعیت ناتوانی از انجام وظایفش می باشد.

در مرحله بعد پارلمان تشکیل جلسه می دهد و می تواند با اکثریت دو سوم اعضا رئیس جمهور ی موقت را برای حداکثر ۴۵ روز تعیین کند. بر اساس ماده ۵۲ قانون اساسی عبدالقادر بن صالح رئیس پارلمان در جایگاه رئیس جمهوری موقت قرار خواهد گرفت تا شرایط برای برگزاری انتخابات قانونی آماده شود.

بوتفلیقه پیش از این پذیرفت بود که از نامزدی برای پنجمین دوره ریاست جمهوری کناره‌گیری کند با این حال این اقدام وی معترضان را تاکنون راضی نکرده است و آنها خواستار کناره‌گیری فوری او از قدرت و تغییرات سیاسی معنادار در کشور هستند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشورهای اسلامی چگونه سلطه خود را بر بازار جهانی شراب از دست دادند؟

نتایج یک مطالعه: بیش از ۱۰ درصد ساکنین فرانسه مهاجرند

ساخت شهرهای هوشمند اقماری؛ راه‌حل الجزایر برای بحران مسکن