رهبران جهان کشتار نمازگزاران در نیوزیلند را محکوم کردند

رهبران جهان کشتار نمازگزاران در نیوزیلند را محکوم کردند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با محکومیت حادثه تروریستی نیوزیلند گفت: «این حمله نشان داد که تروریسم ربطی به مذهب و نژاد ندارد؛ پدیده‌ای شیطانی علیه کل بشریت است.»

آگهی

رهبران کشورهای مختلف جهان حمله تروریستی جمعه به نمازگزاران در دو مسجد کریس‌چرچ نیوزیلند را محکوم کردند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا این تراژدی را حمله تروریسم راست افراطی به شهروندان بی‌‌‌گناه نیوزیلند توصیف کرد. وی در چند پیام توییتری، ضمن محکوم کردن این تیراندازی نوشت که نیوزیلند هم مانند استرالیا سرزمین مردمانی با عقاید و باورهای مذهبی کاملا متفاوت است و خشونت و نفرت در این کشور جایی ندارد.

ملکه بریتانیا و شاهزاده فیلیپ هم با ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان، از تلاش‌های گروه‌های امداد و نجات برای کمک به زخمی‌های حادثه تشکر کردند.

در بریتانیا، علاوه بر ملکه، ترزا می، نخست وزیر و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر (اپوزیسیون) هم با قربانیان این تیراندازی ابراز همدردی کردند.

آقای کوربین با حضور در کمیساریای عالی نیوزیلند در لندن، به قربانیان ادای احترام کرد.

رویترز
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیارویترز

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک پیام توییتری «گرم‌ترین همدردی خود را با مردم نیوزیلند» پس از کشتار ۴۹ نمازگزار ابراز کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور «ضمن محکوم نمودن شدید این عمل وحشیانه، گفت: حملات تروریستی بالای این مساجد یکبار دیگر نشان داد که تروریستان به هیچ دین و آئینی پابند نیستند و دشمن تمام بشریت می‌باشند.»

عمران خان، نخست وزیر پاکستان هم در پیامی توییتری نوشت: حمله تروریستی به مساجد در نیوزیلند، مؤید حرف همیشگی ما است: تروریسم مذهب ندارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه این حمله را «قتل عام» توصیف کرد و از «کشورهای غربی» خواست تا «فورا تمهیداتی را برای مقابله با این تهدید علیه تمام بشریت» در نظر گیرند.

در شهر استانبول ترکیه صدها نفر برای ابراز همدردی با قربانیان این حمله تروریستی تظاهرات کردند.

امانوئل ماکرون،‌ رئیس جمهوری فرانسه بدون اشاره به گرایش سیاسی مهاجمان در یک پیام توییتری نوشت فرانسه با تمام اشکال افراط‌گرایی مبارزه می‌کند و همراه با شرکایش علیه تروریسم در جهان می‌جنگد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در جریان یک کنفرانس خبری، حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند را حمله به دموکراسی و جامعه سرشار از مدارای و تسامح این کشور توصیف کرد.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا هم ابراز انزجار از این حادثه، اعلام کرد حملات تروریستی جمعه در نیوزیلند، چیزی از مدارا و انسانیت حاکم بر این کشور را کم نمی‌کند.

در حالیکه علی خامنه‌ای و حسن روحانی، هنوز موضعی درباره این کشتار نگرفته اند، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار عکس بخشی از مصاحبه دونالد ترامپ در یک پیام توییتری، با انتقاد از رویه «کشورهای غربی» در قبال نژادپرستی، حمله تروریستی به نمازگزاران در نیوزیلند را نتیجه بی‌‌کیفری در برابر ترویج نژادپرستی در «دموکراسی‌های» غربی توصیف کرد. آقای ترامپ پیش‌تر در یک مصاحبه تلویزیونی گفته‌ بود «فکر می‌کنم اسلام از ما متنفر است.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«روز ملی دعا» در ایالات متحده آمریکا؛ ترامپ از هموطناتش خواست برای پایان خشونت دعا کنند

لحظه بازداشت یکی از مظنونان حمله تروریستی به مساجد نیوزیلند

جزئیاتی از ویدئوی پخش زنده‌ در حمله مرگبار به مسجد نیوزیلند