واکنش ایران به اعطای «محافظت دیپلماتیک» بریتانیا به نازنین زاغری

واکنش ایران به اعطای «محافظت دیپلماتیک» بریتانیا به نازنین زاغری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اقدام دولت انگلستان به خودی خود هیچ وضعیت حقوقی جدیدی ایجاد نمی‌کند و صرفا منعکس کننده یک تصمیم سیاسی از سوی دولت انگلستان است.»

آگهی

چندی پیش بریتانیا از اعطای محافظت دیپلماتیک به نازنین زاغری رتکلیف تبعه ایرانی-بریتانیایی زندانی شده در ایران خبر داد.  بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در واکنش به این موضوع گفت: «اقدام دولت انگلستان به خودی خود هیچ وضعیت حقوقی جدیدی ایجاد نمی‌کند و صرفا منعکس کننده یک تصمیم سیاسی از سوی دولت انگلستان است که حتی خلاف مواضع صریح حقوقی خود این کشور در مراجع بین‌المللی است.»

وزیر امور خارجه بریتانیا پنجشنبه گذشته به خاطر اینکه نحوه رفتار ایران با نازنین زاغری رتکلیف منطبق با تعهدات جمهوری اسلامی طبق قوانین بین‌المللی نیست، از تصمیم بریتانیا برای اعطای محافظت دیپلماتیک به او خبر داد.

«یادداشتی از مجاری رسمی در این ارتباط دریافت کرده‌ایم»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام اخیر دولت بریتانیا دراعطای «محافظت دیپلماتیک» به نازنین زاغری به ایرنا گفت: «ما در جریان این اقدام دولت بریتانیا قرار گرفته‌ایم و یادداشتی نیز از مجاری رسمی در این ارتباط دریافت کرده‌ایم. در حال حاضر بخش‌های ذی‌ربط در حال بررسی جنبه‌های حقوقی و سیاسی این یادداشت هستند و در زمان مقتضی در این خصوص پاسخ خواهیم داد. فارغ از اینکه ایشان تابعیت دیگری داشته یا نه، و فارغ از قوانین و مقررات ایران در خصوص مقوله تابعیت و تابعیت مضاعف، خانم زاغری لااقل در همه فعالیت‌ها، ترددها و مراودات خود در ایران همواره به‌عنوان شهروند ایرانی ظاهر شده است. در عین حال برای پاسخ حقوقی و سیاسی به این یادداشت منتظر نهایی شدن بررسی ها از سوی بخش های ذی‌ربط هستیم.»

«اعطای حمایت دیپلماتیک به زاغری، مخالف حقوق بین‌الملل است»

به گفته او «آنچه مسلم است اینکه اقدام دولت انگلستان فاقد حسن نیت بوده و به هیچ عنوان سازنده و مثبت تلقی نمی شود و اگر شرایط را پیچیده‌تر نکند، قطعا ساده‌تر نیز نخواهد کرد. آنچه در این مرحله می‌توانم بگویم این است که پرونده خانم زاغری به لحاظ اصول دادرسی به نحوی عادی و با رعایت جمیع قوانین و مقررات در مراجع قضایی ذی‌ربط مورد رسیدگی قرار گرفته و ایشان به عنوان یک ایرانی چه در طول دوره دادرسی و چه در دوران محکومیت از همه حقوق قانونی و شهروندی خویش، از جمله خدمات درمانی و پزشکی، برخوردار بوده و هستند.»

در همین حال حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا نیز در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین‌الملل است و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است. حقوق بین‌الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولتها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.»

نازنین زاغری رتکلیف کارمند بنیاد تامسون رویترز بود که با آژانس خبری رویترز مرتبط است. او ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد بریتانیا همراه با دختر خردسالش دستگیر و به زندان منتقل شد. او سپس در سال ۹۵ به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شد.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری پیش از این خبر داده بود که همسرش در اعتراض به عدم رسیدگی به شرایط درمانی، اعتصاب غذا کرده است. رسیدگی به نیازهای بهداشتی و درمانی زاغری تا به حال بارها از سوی خانواده او و مقام‌های دولت بریتانیا مطرح شده است. مسوولان ایرانی نیز هر بار اعلام کرده‌اند که نازنین زاغری به امکانات بهداشتی و درمانی مورد نیاز دسترسی دارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرخصی نازنین زاغری؛ تشکر وزیر خارجه بریتانیا و خرسندی سفیر ایران

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد