حمله هوایی هند به اسلام‌گرایان در منطقه تحت کنترل پاکستان در کشمیر

حمله هوایی هند به اسلام‌گرایان در منطقه تحت کنترل پاکستان در کشمیر
حمله هوایی هند به اسلام‌گرایان در منطقه تحت کنترل پاکستان در کشمیر Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی دولت هند این عملیات را یک «حمله پیشگیرانه» خواند و تصریح کرد که ارتش هند در نخستین ساعات بامداد امروز به «بزرگ‌ترین اردوگاه جیش محمد» در بالاکوت حمله کرده است.

آگهی

جنگنده‌های ارتش هند به مواضع گروه اسلام‌گرای جیش محمد در منطقه تحت کنترل پاکستان در کشمیر حمله کردند.

ویجی گوکهال، یک دیپلمات بلندپایه دولت هند روز سه‌شنبه ۷ اسفند در یک نشست مطبوعاتی این عملیات را یک «حمله پیشگیرانه» خواند و تصریح کرد که ارتش هند در نخستین ساعات بامداد امروز به «بزرگ‌ترین اردوگاه جیش محمد» در بالاکوت حمله کرده است. مقام‌های هندی در توضیح حمله روز سه‌شنبه گفته‌اند که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ انتحاری دیگری علیه مواضع هند بوده است.

گروه جیش محمد مسئولیت حمله انتحاری اخیر در منطقه جامو و کشمیر را پذیرفته بود. در این حمله که روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن روی داد دست کم ۴۰ تن از نیروهای شبه‌نظامی هندی کشته شدند.

آمار تلفات حمله

هنوز هیچ آمار تأیید شده‌ای از تلفات حمله امروز ارتش هند در دست نیست. آقای گوکهال بدون اشاره به شمار دقیق قربانیان در این بمباران هوایی گفت: «در این عملیات شمار بسیار زیادی از تروریست‌ها، مربیان، فرماندهان و جهادگرایانی که برای حمله انتحاری آموزش می‌دیدند، کشته شدند.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از برخی روستاییان حاضر در محل می‌نویسد تنها یک نفر بر اثر حمله جت‌های جنگی هند در این منطقه مجروح شده است. یکی از ساکنان منطقه به نام محمد اجمل، ۲۵ ساله به رویترز گفته است: «وقتی بمب‌ها افتادند، ما دیدیم که درخت‌ها افتادند و یک خانه آسیب دید. بر اثر برخورد بمب‌ها چهار گودال هم روی زمین درست شد.»

منطقه مورد حمله دقیقا کجاست؟

ویجی گوکهال با ذکر این که اردوگاه مورد حمله در منطقه جنگلی و بالای تپه‌ای واقع شده و از منطقه مسکونی دور بوده، افزود: «به دلیل خطر قریب‌الوقوع عملیات اسلام‌گرایان، نیاز فوری به انجام یک عملیات پیشگیرانه بود. انتخاب این هدف ویژه به همین دلیل بود که کسی از غیرنظامیان در حمله ما آسیب نبیند.»

رویترز
محل حمله انتحاری اخیر جیش محمد به شبه‌نظامیان هندی در ایالت کشمیررویترز

در کشمیر دو بالاکوت وجود دارد، یکی درست در نزدیکی خط آتش‌بس میان هند و پاکستان و دیگری در داخل ایالت جامو و کشمیر پاکستان در منطقه خیبر پختونخوا. دولت هند مشخص نکرده که پایگاه مورد حمله در کدام یک از این دو نقطه واقع شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

عمر عبدالله، رئیس پیشین ایالت جامو و کشمیر هند در این زمینه در توئیتر نوشت: «اگر منظور بالاکوت خیبر پختونخوا باشد، حمله هواپیماهای ارتش هند اقدامی بسیار مهم و عملیاتی بسیار معنادار محسوب می‌شود. اما اگر منظور بالاکوت در منطقه پونچ در طول مرز ناحیه تحت کنترل هند باشد، این حمله تنها ارزشی نمادین دارد زیرا در این زمان از سال پایگاه‌ها و اردوگاه‌های شورشیان خالی هستند و فعالیتی ندارند.»

واکنش پاکستان

دولت پاکستان ضمن تأیید تلویحی حمله هند به کشمیر گفته است که جای «نگرانی» برای مردم پاکستان نیست.

وزیر امور خارجه پاکستان روز سه‌شنبه در واکنش به حمله هند گفت که باید «منطق بهتری در هند حاکم شود». شاه محمد قریشی در سخنانی که از رادیو دولتی پاکستان پخش شد تأکید کرد: «جای نگرانی برای مردم [پاکستان] نیست زیرا مدافعان کشور کاملا آماده‌اند تا به هر گونه ماجراجویی پاسخ دهند.»

مقام‌های دهلی نو دولت اسلام‌آباد را به حمایت از جیش محمد متهم می‌کنند. آنها از دیرباز گفته‌اند که در پشت حملات شورشیان مسلح در منطقه کشمیر تحت کنترل هند، دست پاکستان دیده می‌شود. اما پاکستان همواره این اتهام را رد کرده است.

حدود ۷۰ سال است که این دو قدرت هسته‌ای همسایه در جنوب آسیا بر سر ایالت جامو و کشمیر در منطقه هیمالیا درگیر مناقشه و تنش دائمی هستند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش هند: ردپای موجود افسانه‌ای را در کوه‌های هیمالیا یافتیم

بازرگانان هندی کالاهای چینی را به آتش کشیدند

دیوان عالی هند تصمیم دولت مودی برای لغو خودمختاری کشمیر را تائید کرد