بریتانیا همکاری با حزب‌الله لبنان را ممنوع می‌کند

بریتانیا همکاری با گروه «تروریستی» حزب‌الله لبنان را ممنوع کرد
بریتانیا همکاری با گروه «تروریستی» حزب‌الله لبنان را ممنوع کرد Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تصمیم تازه دولت بریتانیا پس از تصویب پارلمان این کشور از روز جمعه آینده به صورت قانون در خواهد آمد. بر پایه این قانون هر کسی در بریتانیا به عضویت حزب‌الله لبنان در بیاید یا از این گروه حمایت کند، به زندان تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.

آگهی

دولت بریتانیا اعلام کرد حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌داند و هر گونه رابطه با تمام زیرمجموعه‌های آن را ممنوع می‌کند. دلیل این تصمیم دولت بریتانیا نقش حزب‌الله در «بی‌ثبات کردن خاورمیانه» اعلام شده است.

بریتانیا تا پیش از این فعالیت واحد امنیت خارجی حزب‌الله را در سال ۲۰۰۱ و شاخه نظامی آن را در سال ۲۰۰۸ ممنوع اعلام کرده بود، اما اکنون بر آن است که شاخه سیاسی آن را هم تحریم کند.

ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا روز دوشنبه ۶ بهمن گفت: «حزب‌الله همچنان به اقدامات خود برای بی‌ثباتی وضعیت شکننده خاور میانه ادامه می‌دهد و ما دیگر نمی‌توانیم میان شاخه سیاسی و شاخه نظامی‌اش که قبلا تحریم شده، تمایزی قائل شویم.»

حزب الله لبنان که یک گروه شیعه مورد حمایت ایران است، تا کنون از طرف آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است. آمریکا هفته گذشته از نقش فزاینده این تشکیلات درون دولت لبنان ابراز نگرانی کرده بود.

بیشتر بخوانید:

دولت بریتانیا در توضیح سیاست جدید خود در قبال حزب‌الله لبنان همچنین گفته است که این گروه «با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به انباشته کردن سلاح ادامه داده» و با حمایت خود از بشار اسد سبب «تشدید درگیری و سرکوب خشن و وحشیانه مردم سوریه به دست رژیم» حاکم بر این کشور شده است.

حزب‌الله هنوز به اعلام این تصمیم بریتانیا واکنشی نشان نداده است.

گروه حزب‌الله هم‌اکنون از سی وزارتخانه در کابینه لبنان، سه پست را در اختیار دارد. این تعداد، بیشترین پست وزارتی است که این سازمان تاکنون در اختیار داشته است. این پیشرفت سیاسی حزب‌الله تاکنون در خارج از لبنان و به ویژه در سوریه نیز تأثیرگذار بوده است. با این حال این گروه شیعه لبنانی داشتن شاخه‌های متعدد را تکذیب می‌کند.

جرمی کوربین، رهبر گروه اپوزیسیون چپ‌گرای بریتانیا دست کم یک بار از حزب‌الله لبنان به عنوان «دوست» نام برده بود، توصیفی که انتقادهای زیادی را در فضای سیاسی این کشور به دنبال داشت. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا نیز هفته گذشته در انتقادی صریح از سخنان جرمی کوربین گفت: «ما در حزب او یعنی کارگر چه می‌بینیم؟ دوستی با حماس و حزب‌الله و دشمنی با اسرائیل و آمریکا.»

تصمیم تازه دولت بریتانیا پس از تصویب پارلمان این کشور از روز جمعه آینده به صورت قانون در خواهد آمد. بر پایه این قانون هر کسی در بریتانیا به عضویت حزب‌الله لبنان در بیاید یا از این گروه حمایت کند، به زندان تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام نتایج اولیه انتخابات لبنان؛ شکست حریری و پیروزی حزب‌الله

مجلس نمایندگان آمریکا با تشدید تحریم‌ها علیه حزب‌الله لبنان موافقت کرد

«بیتل داعشی» در بریتانیا به ۸ سال زندان محکوم شد