مرکل: خروج آمریکا از سوریه حوزه نفوذ ایران و روسیه را گسترش می دهد

 آنگلا مرکل: خروج آمریکا از سوریه حوزه نفوذ ایران و روسیه را گسترش می دهد
آنگلا مرکل: خروج آمریکا از سوریه حوزه نفوذ ایران و روسیه را گسترش می دهد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدر اعظم آلمان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حفظ توافق هسته ای با ایران از این موافقتنامه بین المللی به عنوان اهرمی در دست غزب برای مهار نقش «مخرب» ایران یاد کرد و خاطرنشان ساخت با حفظ این اهرم می توان فشار بر روی ایران را در دیگر حوزه ها نیز حفظ کرد.

آگهی

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان می گوید خروج یکجانبه آمریکا از سوریه سبب گسترش نفوذ روسیه و ایران در این کشور خواهد شد.

خانم مرکل که ریاست هیئت آلمان را در کنفرانس امنیتی مونیخ بر عهده دارد روز شنبه طی سخنانی در این نشست همچنین از مهار نقش «مخرب» ایران در منطقه خاورمیانه به عنوان هدف مشترک آمریکا و اروپا یاد کرد و افزود که تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه در تناقض آشکار با این هدف است زیرا به تقویت نفوذ ایران در این کشور کمک خواهد کرد.

خروج دو هزار سرباز آمریکایی از سوریه آنطور که در برنامه زمانی دولت آمریکا پیش بینی شده قرار است طی هفته های آینده محقق شود؛ این در حالیست که تحولات روز شنبه در شرق سوریه که با پیشروی نیروهای دمکراتیک سوریه به منطقه یاغوز، آخرین سنگر نیروهای داعش در خاک این کشور همراه شد نوید از شکست کامل پیکار جویان عضو گروه موسوم به خلافت اسلامی می دهد.

با این حال مایک پنس، معاون رئیس آمریکا در سخنان اخیر خود در مونیخ تصریح کرد که کشورش همچنان بر حضور پر رنگ و قوی در منطقه خاورمیانه تاکید دارد و برغم خروج از سوریه همچنان تحرکات گروه های خشونت طلب در خاورمیانه را زیر نظر دارد. به گفته آقای پنس آمریکا عناصر باقی‌مانده داعش را به حال خود رها نخواهد.

مرکل از برجام به عنوان اهرم فشار بر ایران یاد کرد

صدراعظم آلمان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حفظ توافق هسته ای با ایران از این موافقتنامه بین المللی به عنوان اهرمی در دست غرب برای مهار نقش «مخرب» ایران یاد کرد و خاطرنشان ساخت با حفظ این اهرم می توان فشار بر روی ایران را در دیگر حوزه ها نیز حفظ کرد. این بخش از سخنان آنگلا مرکل در واقع نوعی پاسخ منفی به پیشنهاد واشنگتن برای خروج اروپا از توافقنامه هسته ای ایران بود.

درخواست آمریکا از اروپاییان برای زیر پا گذاشتن برجام و حمایت از تحریم های آمریکا بر ضد تهران آخرین بار دقایقی پس از سخنان خانم مرکل از زبان مایک پنس، معاون دونالد ترامپ مطرح شد.

معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می گفت ضمن متهم کردن تهران به حمایت از تروریسم تاکید کرد اروپا باید حمایت خود را از ایران متوقف کند. آقای پنس در این خصوص تاکید کرد: «وقت آن فرا رسیده است که اروپا از توافقنامه هسته ای با ایران خارج شود.»

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ که ریاست هیات آمریکایی را در این نشست برعهده دارد روز پنجشنبه در کنفرانس ورشو با لحنی منتقدانه بریتانیا، فرانسه و آلمان را به تلاش برای بی اثر کردن تحریم های ایران متهم کرده و به صراحت از قدرت های مطرح اروپایی خواسته بود که از توافقنامه هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج شوند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسکو و دمشق: نیروهای آمریکایی از سوریه خارج شوند

ویدیوی یورونیوز از نمایشگاه سیار غنایم جنگ سوریه در قطار تبلیغاتی روسیه

کشتار ورزشکاران اسرائیلی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ؛ آلمان هیات بررسی مجدد تشکیل می‌دهد