آشتی پاریس و رم؛ سفیر فرانسه به ایتالیا باز می‌گردد

آشتی پاریس و رم؛ سفیر فرانسه به ایتالیا بازمی گردد
آشتی پاریس و رم؛ سفیر فرانسه به ایتالیا بازمی گردد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لوئیجی دی مایو، معاون نخست وزیر و ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا طی هفته های اخیر با شدت بخشیدن به سخنان جنجال برانگیز خود بر ضد دستگاه اجرایی کشور فرانسه زمینه ایجاد تنشی کم سابقه میان دو کشور را فراهم کردند که با فراخوانی سفیر فرانسه از رم همراه شد.

آگهی

سفیر فرانسه در ایتالیا که در پی اظهارات جنجالی مسئولان بلند پایه رم بر ضد امانوئل ماکرون به پاریس فراخوانده شده بود روز جمعه به پایتخت ایتالیا باز می گردد.

ناتالی لوازو، وزیر امور اروپایی در کابینه فرانسه با اعلام این مطلب یادآور شد که سفیر کشورش در ایتالیا یک هفته پس از فراخوانده شدن امروز، جمعه به رم باز می گردد.

لوئیجی دی مایو، معاون نخست وزیر و ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا طی هفته های اخیر با شدت بخشیدن به سخنان جنجال برانگیز خود بر ضد دستگاه اجرایی کشور فرانسه زمینه ایجاد تنشی کم سابقه میان دو کشور را فراهم کردند که با فراخوانی سفیر فرانسه از رم و سپس اعلام آمادگی سالوینی برای عزیمت به پاریس جهت حل مناقشه از راه گفتگو همراه شد.

وزیر کشور ایتالیا که از وی به عنوان مرد قدرتمند دولت در رم نام می‌برند پیش از این در سخنانی که میان مسئولان کشورهای بنیانگذار اتحادیه اروپا بی سابقه توصیف شده، ابراز امیدواری کرده بود که مردم فرانسه به زودی از شر «یک رئیس جمهوری خیلی بد» رها شوند.

بیشتر بخوانید:

تنش میان مقامات فرانسوی و ایتالیایی بر سر پناهجویان پیشتر سبب شده بود تا امانوئل ماکرون نیز در واکنش به رویکرد مقامات رم سخنانی به شدت انتقاد آمیز به زبان آورد. رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص تصمیم دولتمردان ایتالیا برای امتناع از پذیرش مهاجر سرگردان بر روی عرشه کشتی آکواریوس در آب های مدیترانه را تاسف بار و غیر مسئولانه توصیف کرده بود.

گابریل آتل، سخنگوی حزب تحت رهبری رئیس جمهوری فرانسه نیز در ادامه واکنش‌های مقام‌های فرانسوی این رویکرد دولت ایتالیا را «تهوع‌آور» قلمداد کرده بود.

دیدار اخیر لوئیجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر جنبش پنج ستاره با نمایندگانی از جنبش اعتراضی «جلیقه زردها» تنش و اختلافات میان دو کشور را به اوج خود رساند و پاریس با اعلام بیانیه ای اعلام کرد که دیگر حاضر به تحمل چنین رویکردی از جانب رم نیست. جلیقه زردها از سه ماه پیش منشا بزرگترین حرکت اعتراضی به سیاست‌های امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آقای دی مایو پس از دیدار با نمایندگانی از معترضان فرانسوی با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرده بود: «باد تغییر در آلپ وزیدن گرفته است، تکرار می‌کنم باد تغییر در آلپ وزیدن گرفته است.»

وزارت خارجه فرانسه پس از آن ضمن واکنش شدید به این ملاقات، اقدام معاون نخست وزیر ایتالیا را تضعیف کننده روابط بین دو کشور خوانده بود. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این خصوص گفته بود: «این عمل تحریک آمیز جدید بین کشورهای همسایه و شرکای عضو در اتحادیه اروپا قابل پذیرش نیست.»

لوازو، وزیر امور اروپایی دولت فرانسه حالا پس از گذشت یک هفته از تنش یاد شده تصریح کرده است که آقای ماکرون در گفتگو تلفنی روز سه شنبه با همتای ایتالیایی خود ضمن یادآوری اهمیت روابط دوجانبه بر دوستی میان دو کشور تاکید کرده است.

به گفته این مسئول کابینه فرانسه، سخنان اخیر آقای سالوینی مبنی بر اینکه خواهان «تقابل و جنگ» با فرانسه نیست، به خوبی شنیده شده است و با توجه به نیاز ایتالیا به فرانسه همکاری با این کشور تداوم خواهد داشت.

خانوم لوازو در ادامه تصریح کرد که لوئیجی دی مایو به عنوان رهبر جنبش پنج ستاره و نه معاون نخست وزیر با نمایندگان جلیقه زردها دیدار کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه سفیر خود را از ایتالیا فرا خواند

تنش دیپلماتیک بر سر مهاجران؛ فرانسه سفیر ایتالیا را احضار کرد

فرانسه در اقدامی متقابل دو دیپلمات آذربایجانی را اخراج کرد