فرانسه سفیر خود را از ایتالیا فرا خواند

فرانسه سفیر خود را از ایتالیا فرا خواند
فرانسه سفیر خود را از ایتالیا فرا خواند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا پس از آنکه سفیر فرانسه از کشورش فراخوانده شده اعلام کرد که حاضر است برای حل اختلافات فی مابین جهت گفتگو با رئیس جمهوری فرانسه بر سر میز مذاکره بنشیند.

آگهی

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد در اعتراض به آنچه اظهارات «خشم برانگیزانه» و «حملات بی سابقه» مقام‌های ایتالیا توصیف شده سفیر خود را برای پاره ای مشورت‌ها از رم فراخوانده است.

در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه منتشر شد، آمده است: «فرانسه از چند ماه پیش تاکنون هدف اتهام‌های تکراری، حملات بی اساس و اظهارات خشم برانگیزانه‌ای قرار گرفته که برای هر کس شناخته شده و قابل یادآوری است.»

آنیس فان در موهل، سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه در این بیانیه تاکید کرده است: «این حملات از زمان پایان جنگ (...) تاکنون بی‌سابقه بوده و دخالت‌های اخیر نوعی تحریک مضاعف و ناپذیرفتنی محسوب می‌شود.»

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که لوئیجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر جنبش پنج ستاره روز سه‌شنبه با نمایندگانی از جنبش اعتراضی «جلیقه زردها» در فرانسه دیدار و گفتگو کرد. جلیقه زردها از سه ماه پیش منشا بزرگترین حرکت اعتراضی به سیاست‌های امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بوده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه نیز از دیدار لوئیجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا با رهبران جنبش موسوم به جلیقه زردهای فرانسه انتقاد کرده و آن را تضعیف کننده روابط بین دو کشور خوانده بود. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این خصوص گفته بود: «این عمل تحریک آمیز جدید بین کشورهای همسایه و شرکای عضو در اتحادیه اروپا قابل پذیرش نیست.»

بیشتر بخوانید:

آخرین واکنش دی‌مایو: دیدار من مشروع بوده

آقای دی مایو در آخرین واکنش خود به احضار سفیر فرانسه در روز پنج‌شنبه ۱۸ بهمن گفت: «مردم فرانسه از دوستان و متحدان ما هستند.» وی همچنین گفت که دیدارش با جلیقه‌زردهای فرانسوی نه عملی «تحریک‌آمیز» بلکه «مشروع» بوده است.

او پس از دیدار با نمایندگانی از معترضان فرانسوی با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی ضمن تایید دیدار با «جلیقه زردها» گفته بود : «باد تغییر در آلپ وزیدن گرفته است، تکرار می‌کنم باد تغییر در آلپ وزیدن گرفته است.»

این ملاقات جنجال‌برانگیز پس از آن صورت گرفت که لوئیجی دی مایو، رهبر شاخه راست افراطی ایتالیا پیشتر در اقدامی بی‌سابقه بارها سخنانی بر ضد دستگاه اجرایی فرانسه به زبان آورده بود.

واکنش ماتئو سالوینی: آماده گفتگو با رئیس جمهوری فرانسه هستیم

ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا پس از آنکه سفیر فرانسه از کشورش فراخوانده شده اعلام کرد که حاضر است برای حل اختلافات فی مابین جهت گفتگو با رئیس جمهوری فرانسه بر سر میز مذاکره بنشیند.

آقای سالوینی به رغم طرح این نکته یاد آور شد که فرانسه باید از پس زدن مهاجران در مرزهای خود دست بردارد و پایگاهی امن برای مجرمان ایتالیایی قلمداد نشود. وزیر کشور ایتالیا همچنین از دولت فرانسه خواست برای نشان دادن حسن نیت و حرکت در مسیر درست پانزده فعال چپ ایتالیا را که از سال‌های دور به این کشور پناه برده‌اند به ایتالیا تحویل دهد.

رهبر «لیگ»، دیگر حزب راست افراطی ایتالیا که به همراه جنبش پنج ستاره دولت ائتلافی در این کشور به نخست وزیری جوزپه کونته را تشکیل داده، پیشتر بارها نشان داده بود با دولت فرانسه بر سر بسیاری از مسائل سر ناسازگاری دارد.

وزیر کشور ایتالیا که از وی به عنوان مرد قدرتمند دولت در رم نام می‌برند پیش از این در سخنانی که میان مسئولان کشورهای بنیانگذار اتحادیه اروپا بی سابقه توصیف شده، ابراز امیدواری کرده بود که مردم فرانسه به زودی از شر «یک رئیس جمهوری خیلی بد» رها شوند.

تنش میان مقامات فرانسوی و ایتالیایی بر سر پناهجویان پیشتر سبب شده بود تا امانوئل ماکرون نیز در واکنش به رویکرد مقامات رم سخنانی به شدت انتقاد آمیز به زبان آورد. رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص تصمیم دولتمردان ایتالیا برای امتناع از پذیرش مهاجر سرگردان بر روی عرشه کشتی آکواریوس در آب های مدیترانه را تاسف بار و غیر مسئولانه توصیف کرده بود.

گابریل آتل، سخنگوی حزب تحت رهبری رئیس جمهوری فرانسه نیز در ادامه واکنش‌های مقام‌های فرانسوی این رویکرد دولت ایتالیا را «تهوع‌آور» قلمداد کرده بود.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد تصریح کرد: «داشتن اختلاف نظر نسبت به یک امر چیزی است و استفاده ابزاری از روابط با هدف بهره برداری انتخاباتی چیزی دیگر.»

ماتئو سالوینی در تلاش است تا جبهه‌ای اروپایی از جریان راست افراطی تشکیل دهد تا بدین ترتیب بتواند با قدرت بیشتری در انتخابات بیست و ششم ماه مه به مصاف جریان غالب در اروپا برود. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از این منظر یکی از چهره های شاخص جریان وحدت و یکپارچگی اروپا محسوب می‌شود.

آگهی

وزارت امور خارجه فرانسه در این خصوص تاکید کرده است که ورود به کارزار انتخابات اروپایی نبایست توجیهی برای بی احترامی به دمکراسی و مردم دیگر کشورهای تلقی شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آشتی پاریس و رم؛ سفیر فرانسه به ایتالیا باز می‌گردد

ایتالیا در انتظار استرداد فعالان چپ افراطی از فرانسه برای محاکمه است

مخالفت وزیر حمل و نقل ایتالیا با ادامه ساخت خط‌آهن پاریس-تورین