معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا: ایران بزرگترین تهدید برای خاورمیانه است

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا
مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«متاسفانه بعضی از شریک‌های اروپایی عمده ما چندان همکاری نکرده‌اند. در واقع آن‌ها تلاش کردند سازوکارهایی ایجاد کنند تا تحریم‌های آمریکا را علیه رژیم انقلابی جنایتکار ایران بشکنند.»

آگهی

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه ۱۴فوریه در جریان سخنرانی در اجلاس صلح خاورمیانه در لهستان با انتقاد از کشورهای اروپایی آنان را به تلاش برای شکستن تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران متهم کرد.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین ایران را «بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت در خاورمیانه» خواند و از کشورهای اروپایی خواست از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شوند.

آقای پنس در این جلسه گفت: «متاسفانه بعضی از شریک‌های اروپایی عمده ما چندان همکاری نکرده‌اند. در واقع آن‌ها تلاش کردند سازوکارهایی ایجاد کنند تا تحریم‌های آمریکا را علیه رژیم انقلابی جنایتکار ایران بشکنند.»

سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان هفته‌ پیش خبر از ایجاد کانال ویژه نقل و انتقال مالی با ایران داده بودند. در ابتدا قرار بود این کانال به منظور تسهیل داد و ستد نفت و گاز ایران در برابر کالاهای اروپایی به کار گرفته شود، با این حال به گفته دیپلمات‌ها در نهایت این سازو کار تنها برای صادرات غذا و اقلام انسان‌دوستانه مجوزدار از سوی آمریکا مورد استفاد قرار خواهد گرفت.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: «این اقدام که بر اثر مشاوره بد انجام شده گامی است که تنها ایران را تقویت می‌کند، اتحادیه اروپا را تضعیف می‌سازد و فاصله بیشتری میان اروپا و ایالات متحده ایجاد می‌کند. »

از میان وزای خارجه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان تنها جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در اجلاس شرکت کرده است.

کنفرانس ورشو با عنوان «نشست وزیران برای ترویج آینده‌ای برآمده از صلح و امنیت در خاورمیانه» طی روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن و با حضور وزراء خارجه و نمایندگان بیش از ۶۰ کشور جهان در پایتخت لهستان برگزار می‌شود.

تهران طی هفته‌های گذشته بارها از برگزاری این نشست انتقاد کرده و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران آن را محکوم به شکست دانسته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز روز پنجشنبه در جریان نشست سوچی کنفرانس ورشو را «تهی و بدون نتیجه» خواند و از آن به‌شدت انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد

اتحادیه اروپا روند آزادسازی میلیاردها یورو از بودجه تخصیص‌یافته به لهستان را آغاز کرد

اتحادیه اروپا ۱۳۷ میلیارد بودجه مسدود شده لهستان را آزاد می‌کند