لقاح مصنوعی برای نجات پلنگ ایرانی

لقاح مصنوعی برای نجات پلنگ ایرانی
Copyright عکس از ایسنا
Copyright عکس از ایسنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عمل لقاح مصنوعی برای نجات یکی از مهمترین پلنگ‌های ایرانی از خطر انقراص در باغ وحشی در تهران انجام شد. این نخستین بار است که چنین عملی در ایران انجام می‌شود.

آگهی

عمل لقاح مصنوعی روی پلنگ ایرانی «کیجا» پنجشنبه ۱۸ بهمن در باغ وحش ارم تهران انجام شد. این عمل توسط متخصصان ایرانی و آلمانی انجام شد و در صورت موفقیت آمیز بودن آن خطر انقراض این گونه ارزشمند پلنگ ایرانی کاهش خواهد یافت.

ایمان معماریان، دامپزشک باغ وحش تهران در همین زمینه به ایسنا گفته «گاسپار پلنگ نر از باغ وحش لیسبون برای انجام عمل لقاح مصنوعی به باغ وحش تهران فرستاده شد تا کیجا پلنگ ماده را برای لقاح همراهی کند. پس از آزمایش اسپرم‌گیری از گاسپار مشخص شد که این‌ پلنگ کیفیت اسپرم مناسبی دارد.»

خطر انقراص یکی از مهمترین پلنگ‌های ایرانی

او با اشاره به اینکه «کیجا» از نظر ژنتیک بسیار با ارزش است، تاکید کرده «به همین دلیل سال گذشته یک پلنگ ایرانی نر از باغ وحش کشور پرتغال به ایران فرستاده شد تا بتوانیم برای باردار کردن «کیجا» از این پلنگ نر استفاده کنیم. همچنین حدود سه سال گذشته از یک پلنگ ایرانی اسپرم گرفتیم و از آن در نیتروژن مایع نگه‌داری کردیم. البته لقاح مصنوعی چندین بار در دنیا انجام شده ولی متأسفانه در بیشتر مواقع موفقیت آمیز نبوده است.»

«کیجا» یکی از مهمترین پلنگ‌های ایرانی موجود در باغ وحش تهران در معرض انقراض است. پیش از این امکان لقاح مصنوعی کیجا، پلنگ ایرانی ماده باغ وحش تهران با دو پلنگ نر ایرانی بررسی شده بود.

باغ وحش تهران مکان مناسبی برای ذخیره این ژن با ارزش

۶ سال پیش پلنگ ایرانی ماده «کیجا» در تله شکارچیان استان گلستان گیر افتاد و دست راست خود را از دست داد. معماریان همچنین گفته «باغ وحش تهران با توجه به امکانات خود در مجموعه ارم سبز بهترین شرایط را برای نگهداری پلنگ ایرانی در منطقه دارد. بهترین زیستگاه پلنگ ایرانی در حال حاضر ایرانی است و باغ وحش تهران می‌تواند مرکزی برای ذخیره و نگهداری این ژن با ارزش باشد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

باغ وحش ارم علاوه بر کیجا پلنگ ماده دیگری به نام تندوره دارد که حدود ۲ماه پیش از قاچاقچیان کشف شد. این گونه ارزشمند نیز می‌تواند به عنوان یک ذخیره ژنتیکی با ارزش در باغ وحش نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پای پلنگ‌های ایرانی به حیات وحش روسیه باز شد

حضور پلنگ ایرانی در منطقه سیاه‌کوه قزاقستان تأیید شد

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند