ترزا می در بروکسل؛ در مذاکرات بر سر توافق‌نامه برکسیت پیشرفتی حاصل نشد

ترزا می در بروکسل؛ در مذاکرات بر سر توافق‌نامه برکسیت پیشرفتی حاصل نشد
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بیانیه مشترک ترزا می و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا آمده است که گفتگوهای آینده باید زمینه را برای یافتن راهی فراهم کند که هم در پارلمان بریتانیا رای کافی را کسب کند و هم با دستورالعمل تنظیم شده توسط ۲۷ کشور اتحاده اروپا منطبق باشد.

آگهی

طرح «حصار» در مورد مرزهای میان دو ایرلند در توافق برکسیت همچنان میان اتحادیه اروپا و لندن حل نشده باقی ماند و تنها حاصل سفر ترزا می در روز پنجشنبه هفتم فوریه به بروکسل و گفتگوهای وی با رهبران این اتحادیه، توافق انجام دور تازه‌ای از گفتگوها بود.

نخست وزیر بریتانیا پس از ملاقات و مذاکره با چند تن از مقامات عالی‌رتبه اتحادیه اروپا از جمله ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا ضمن «نیرومند اما سازنده» خواندن گفتگوها اعلام کرد که خروج بریتانیا از اتحادیه را تضمین می‌کند. این در حالی است که تاریخ جدا شدن این کشور از اتحادیه اروپا ۲۹ مارس تعیین شده و تا آن زمان کمتر ماه باقی مانده است.

خانم می همچنین پس از دیدار با دونالد توسک، رئیس شورای اروپا درباره خروج به موقع بریتانیا اظهار داشت: «این امر آسان نخواهد بود اما لازم و ضروری است و آقای یونکر و من هم عقیده هستیم که گفتگوهای جدید آغازی برای رسیدن به این هدف است.»

این در حالی است که دونالد توسک در حساب توئیتری خود، جلسه با نخست وزیر بریتانیا را این گونه توصیف کرد: «هنوز هیچ پیشرفتی قبل مشاهده نیست و بحث‌ها ادامه دارد.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

در بیانیه مشترک ترزا می و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا آمده است که گفتگوهای آینده باید زمینه‌ای را برای یافتن راه‌حلی فراهم کند که هم در پارلمان بریتانیا رأی کافی کسب کند و هم با دستورالعمل تنظیم شده توسط ۲۷ کشور اتحاده اروپا منطبق باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه برنامه جلسات بعدی گفتگو نیز مشخص شده است. در اولین جلسه پس از پایان «مذاکرات خروج» در ماه نوامبر، میشل بارنیه، نماینده رئیس اتحادیه اروپا در مذاکرات برکسیت روز دوشنبه ۱۱ فوریه با استیو بارکلی، وزیر برکسیت بریتانیا در استراسبورگ دیدار خواهد کرد. این دیدار همزمان با جلسه عمومی پارلمان اروپا برگزار می‌شود.

با وجود این که برخی از مقامات اتحادیه اروپا خوش‌بین هستند که جلسات آتی خواست‌های بریتانیا را روشن می‌کند، اما رسیدن به این مهم آسان نخواهد بود. زیرا اروپایی‌ها بارها و بارها توافق به دست آمده را مذاکره‌ناپذیر خوانده‌اند و در عین‌حال از رسیدن به موعد اجرای برکسیت بدون دستیابی به توافق نیز واهمه دارند.

طرح «حصار» در توافق خروج بریتانیا با اتحادیه اروپا در ماه نوامبر به منظور جلوگیری از ایجاد مرز فیزیکی سخت میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی لحاظ شد.

مطابق این طرح موقت تا زمانی رسیدن به پیمان جامع تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا، این کشور باید در منطقه گمرکی اتحادیه اروپا باقی بماند و قوانین قبلی را در مورد کالاهای تجاری اجرا کند. این طرح یکی از مواردی بود که نمایندگان پارلمان بریتانیا به شدت با آن مخالفت کردند و سبب شد تا توافقنامه دولت ترزا می درباره برکسیت در پارلمان این کشور رای لازم را نیاورد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکسیت؛ چرا طرح «حصار» در مذاکرات بحث‌برانگیز شده است؟

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت