استقبال ایران از راه‌اندازی ساز و کار تجاری: برای تعامل سازنده با اروپا آماده‌ایم

ایران از نهایی شدن ساز و کار تجاری اروپا استقبال کرد
ایران از نهایی شدن ساز و کار تجاری اروپا استقبال کرد Copyright ایرنا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در حساب رسمی تویتر نوشت «ایران از INSTEX در اجرای تعهدات می ۲۰۱۸ اعضای اروپایی برجام برای حفظ برجام با تضمین بهره‌مندی ایرانیان از مزایای این توافق پس از اعمال مجدد تحریم غیرقانونی آمریکا استقبال می‌کند.»

آگهی

ایران در واکنش به اعلام راه‌اندازی ساز و کار ویژه اروپا استقبال کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حساب رسمی تویتر خود با اشاره به اینکه این سازوکار مالی «با تاخیر بسیار» راه‌اندازی شد نوشت: «ایران از INSTEX (ساز و کار ویژه مالی اروپا و ایران) در اجرای تعهدات ماه مه ۲۰۱۸ اعضای اروپایی برجام برای حفظ برجام با تضمین بهره‌مندی ایرانیان از مزایای این توافق پس از اعمال مجدد تحریم غیرقانونی آمریکا، استقبال می‌کند. ما برای تعامل سازنده با اروپا با شرایط برابر و احترام متقابل آماده هستیم.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

پیشتر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در یک گفتگوی تلویزیونی گفته بود: «این نخستین گام طرف اروپایی است [...] ما امیدواریم که شامل تمام اقلام و کالاها بشود.»

او با یادآوری این که ساز و کار مورد بحث سبب تسهیل مبادلات غیردلاری اروپا با ایران می‌شود این تصمیم تازه را «نخستین گام اتحادیه اروپا در راستای عمل به تعهدات خود در چهارچوب برجام» خوانده بود.

ساعاتی پیش از واکنش عراقچی، فرانسه، آلمان و بریتانیا نهایی شدن ساز و کار تجاری با ایران را تأیید کرده بودند. هدف از طراحی این ساز و کار دور زدن تحریم‌های آمریکا و ایجاد امکان مبادلات تجاری قانونی میان اروپا و ایران است. با این حال تحلیل‌گران می‌گویند که این ساز و کار شامل همکاری‌های تجاری در سطح شرکت‌های بزرگ نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موگرینی: بنا بر ۱۳ گزارش آژانس اتمی، ایران به تعهدات هسته‌ای پایبند بوده است

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است