علیرضا مرزبان به یورونیوز: بار روانی نیمه نهایی می‌تواند برای ایران دردسرساز شود

علیرضا مرزبان، مربی و کارشناس فوتبال
علیرضا مرزبان، مربی و کارشناس فوتبال
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

علیرضا مرزبان با اشاره به صحبت های رئیس فدراسیون ژاپن مبنی بر اینکه حتی در صورت باخت تیم ژاپن مقابل ایران چیزی از ارزش های این تیم کم نمی شود می گوید: «آنها به این صورت سعی دارند بار روحی روانی را از دوش تیم خود بردارند و به تیم ایران منتقل کنند.»

آگهی

تیم ملی ایران پس از غلبه بر چین در مرحله یک چهارم نهایی رقابت های فوتبال جام ملت های آسیا روز دوشنبه برای کسب جواز حضور در فینال این تورنمنت مقابل ژاپن قرار می گیرد.

شاگردان کی روش که مراحل تکامل خود را بازی به بازی در این مسابقات به رخ حریفان کشیدند و در دیدار مقابل چین بهترین نمایش را در میدان ارائه کردند برای پیروزی در نیمه نهایی کار دشواری مقابل سامورایی ها در پیش دارند.

تیم ملی ژاپن برغم استفاده از بازیکنان جوان در این تورنمنت نشان داد که بر اساس تاکتیک تیم های حریف به خوبی از توانایی تخریب و برهم زدن برنامه های از پیش تعیین شده قدرت های غرب آسیا برخوردار است و به لطف سرعت بالای گردش توپ که از شاخصه های اصلی فوتبال این کشور به حساب می آید، برای هر تیمی دردسر ساز ظاهر خواهد شد.

برای تحلیل بهتر مسابقه نیمه نهایی گفتگویی با علیرضا مرزبان، مربی و کارشناس فوتبال انجام دادیم.

آقای مرزبان در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی ایران مقابل ژاپن نیز قادر به ادامه روند موفقت آمیز خود در این تورنمنت خواهد بود یا امکان توقف ملی پوشان نیز میسر است گفت: «این بستگی به عوامل بسیار زیادی دارد. اما مهمترین نکته این است که ایران به عنوان مدعی وارد مسابقه نیمه نهایی می شود. ایران از نظر کیفیت فوتبالی بهترین عملکرد و نتیجه را داشته و با بهترین خط دفاعی و خط حمله زهر دار از مدعیان اصلی جام به حساب می آید. تیم ایران باید با این مسئله به خوبی کنار بیاید و بازیکنان باید از نظر روحی خود را برای این شرایط آماده کنند زیرا به عنوان مدعی مطرح هستند.»

علیرضا مرزبان در ادامه با اشاره به صحبت های رئیس فدراسیون ژاپن مبنی بر اینکه حتی در صورت باخت تیم ژاپن مقابل ایران چیزی از ارزش های این تیم کم نمی شود، می گوید: «آنها به این صورت سعی دارند بار روحی روانی را از دوش تیم خود بردارند و به تیم ایران منتقل کنند. به این معنی که این ایران است که همه چیز را برای از دست دادن پیش رو دارد و ژاپن در هر شرایطی برنده خواهد بود.»

ایران را نمی توان از قبل برنده بازی دانست

این مدرس و کارشناس فوتبال همچنین معتقد است که در این نوع بازی ها «یک اتفاق غیر منتظره و عجیب از قبیل دادن اخراجی یا پنالتی می تواند در سرنوشت بازی تاثیر بگذارد. هر حرکت ناهمگونی از سوی هر یک از دو تیم ممکن است به نابودی آن تیم منجر شود. به همین دلیل هر دو تیم بازی بسیار محتاطانه ای را در پیش خواهند گرفت. در هر صورت به هیچ وجه نمی توان ایران را از قبل برنده این دیدار دانست.»

بار روانی مسابقه ممکن است برای ایران دردسرساز شود

از دیدگاه سرمربی تیم نفت مسجد سلیمان و مدرس فیفا بار روانی این مسابقه برای ایران می تواند دردسر ساز شود. آقای مرزبان معتقد است: «تقابل فنی بخش بزرگی از این مسابقه است اما مهم تر از آن بار روانی حاکم بر مسابقه و فشار مضاعف بر روی هر دو تیم است. این فشار بر روی ایران به عنوان مدعی بیشتر است. همانطور که پیشتر هم در فوتبال دنیا شاهد این مسئله بوده ایم. وقتی برزیل به عنوان میزبان و مدعی جام جهانی ۲۰۱۴ مقابل آلمان قرار گرفت و هفت گل خورد این مسئله بیش از هرچیز ناشی از بار روانی مسابقه و فشار زیادی بود که بر تیم میزبان و مدعی حاکم بود. بنابر این تیم ملی ایران باید مراقب این مسئله باشد و ریسک بزرگی در دیدار نهایی نکند.»

هر دو تیم با تاکتیک دفاعی و تخریب به میدان می آیند

از علیرضا مرزبان پرسیدیم درصورت اتخاذ تاکتیک دفاعی از سوی ژاپن آیا تیم ملی ایران همانند عربستان در کسب نتیجه به مشکل برخواهد خورد؟

علیرضا مرزبان: «مربیان دو تیم هر دو بدلکار هستند و بیشتر تمرکز خود را بر روی تخریب تیم حریف می گذارند و این باعث می شود که تیم های آنها در فاز دفاعی فوق العاده خوب عمل کنند. بر این اساس بی شک شاهد خواهیم بود که هیچیک از تیم ها برای ارائه بازی تهاجی و خطر کردن پا پیش نخواهند گذاشت. اما نکته مهم این است که اگر مربی ژاپن سمت چپ تیم خود را نفوذی تر وارد میدان کند شاهد بازی درگیرانه ای به خصوص در میانه میدان خواهیم بود زیرا ایران حتما از دو هافبک دفاعی در این مسابقه استفاده خواهد کرد.

به یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جام ملت‌های آسیا؛ قطر و امارات به نیمه نهایی رفتند

جام ملت‌های آسیا؛ شاگردان کی روش با تساوی مقابل عراق صدرنشین شدند

انتقاد کم‌سابقه‌ مشاور رهبر ایران از روسیه؛ ولایتی: موضع مسکو در قبال جزایر سه‌گانه مایه تاسف است