عراق تیراندازی سربازان ترکیه به معترضان دهوک را محکوم کرد

عراق تیراندازی سربازان ترکیه به معترضان دهوک را محکوم کرد
عراق تیراندازی سربازان ترکیه به معترضان دهوک را محکوم کرد Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«آنها (اعضای پ‌کاکا) باز هم سعی کردند در عراق کار ناپسندی اجام دهند. هواپیماها و پهپادهای ما به پرواز در‌آمدند و آنها مجبور شدند پراکنده شوند. از این لحظه به بعد ما آنها را در سوراخ‌هایشان هدف خواهیم گرفت.»

آگهی

دولت بغداد تیراندازی مرگبار سربازان مستقر در پایگاه نظامی دهوک به شهروندان معترض این منطقه در شمال کردستان را محکوم کرد.

در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه عراق روز یکشنبه ۷ بهمن منتشر کرد آمده است: «وزارت خارجه تیراندازی نیروهای ترکیه به شهروندان ما در منطقه شیلادزه استان دهوک را محکوم می‌کند.»

وزارت خارجه عراق همچنین گفته است احتمالا برای اعتراض رسمی، سفیر ترکیه در بغداد را احضار خواهد کرد. این نخستین واکنش رسمی دولت عراق به تنش مرگبار میان کردهای معترض غیرنظامی و سربازان ترکیه در خاک عراق است.

معترضان کرد روز شنبه در اعتراض به حملات هوایی ترکیه به پست‌های نگهبانی یک پایگاه نظامی این کشور یورش بردند. پایگاه ترکیه در ناحیه «شلادزه» در استان «دهوک»، استان نیمه خودمختار کردنشین عراق، قرار دارد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

معترضانی که از کشته شدن حداقل شش غیرنظامی در حملات هوایی هفته جاری ترکیه خشمگین بودند ابتداء بیانیه‌ای را خواندند و با محکوم کردن این حملات به طرف پایگاه نظامی ترکیه حرکت کردند.

یک مقام کرد که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که نظامیان ترک حاضر در پایگاه با شلیک به سوی معترضان، پایگاه را ترک کرده بوده‌اند.

شرایط وقتی به حالت عادی بازگشت که پیشمرگه‌ها سر رسیدند و اوضاع را تحت کنترل خود گرفتند.

درگیری دهوک یک کشته و ده زخمی بر جا گذاشت

به گفته مقام‌های رسمی اقلیم خودمختار کردستان عراق و نیز به شهادت اهالی منطقه، تیراندازی نیروهای مستقر در پایگاه نظامی ترکیه به مردم معترض شلادزه یک کشته و دست کم ده زخمی بر جای گذاشت.

رویترز
حمله به پایگاه نظامی ترکیه در دهوک عراقرویترز

بیشتر بخوانید:

روز شنبه گروهی از مردم خشمگین دهوک ضمن تجمع برای اعتراض به بمباران مناطق غیرنظامی از سوی ارتش ترکیه، به پایگاه نظامی این کشور در نزدیکی شلادزه یورش برده و دو تانک و چند خوردرو دیگر را به آتش کشیدند.

روایت‌ها از خشونت‌های روز شنبه یکسان نیست. نجیب سعید، رئیس سازمان بهداشت و درمان منطقه می‌گوید هنوز علت دقیق مرگ تنها قربانی این درگیری معلوم نیست. به گفته او ابتدا سربازان ترکیه تیراندازی کردند و بعد از آن معترضان تانک‌ها و خودروهای آنان را آتش زندند که بر اثر آن چند انفجار نیز روی داد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روایت ترکیه: نیروهای پ‌کاکا در میان معترضان بودند

ترکیه می‌گوید برخی اعضا حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا با پوشیدن لباس شخصی خود را به عنوان مردم عادی جا زده و برای درگیری میان نیروهای ترکیه و معترضان آتش تهیه کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از حمله دهوک قول داد پ‌کاکا را نابود کند. او روز شنبه در جریان سخنرانی در شهر غازیان‌تپه گفت: «آنها (اعضای پ‌کاکا) باز هم سعی کردند در عراق کار ناپسندی اجام دهند. هواپیماها و پهپادهای ما به پرواز در‌آمدند و آنها مجبور شدند پراکنده شوند. از این لحظه به بعد ما آنها را در سوراخ‌هایشان هدف خواهیم گرفت.»

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نیز به خبرگزاری رویترز گفت: «ما به حفظ همکاری نزدیک با مردم دهوک پایبندیم و تا حد توان خود تلاش می‌کنیم تا شهروندان غیرنظامی در منطقه آسیبی نبینند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت دفاع ترکیه نیز پیش تر حادثه روز شنبه را به پ‌کا‌کا نسبت داده و این گروه را «تروریست» خوانده بود.

آگهی

ترکیه مرتبا مواضع حزب کارگران کردستان، پ‌کا‌کا را در مناطق کردنشین هدف حملات هوایی قرار می‌دهد. مقر و پایگاه‌های اصلی پ‌کا‌کا در کوه‌های قندیل کردستان عراق قرار دارند.

واکنش حزب دموکرات کردستان

دولت اقلیم خودمختار کردستان حمله به پایگاه نظامی ترکیه را محکوم کرده و گفته است که برخی «خرابکاران» مسئول این رویداد بوده‌اند. اشاره دولت اربیل به پ‌کاکا رقیب حزب دموکرات کردستان است. حزب دموکرات در دولت کردستان که دست برتر را در منطقه دارد، دارای روابط کاری با ترکیه است.

اربیل همچنین می‌گوید نیروهای خود را برای آرام کردن اوضاع به منطقه فرستاده است.

بیشتر بخوانید:

رویترز
حمله به پایگاه نظامی ترکیه در دهوک عراقرویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو پلیس در فرودگاه قیصری ترکیه با تیراندازی به سوی هم زخمی شدند

حیدر عبادی: اگر به شهروندان در کردستان حمله شود، مداخله خواهیم کرد

سازمان ملل: درگیری‌های کردستان عراق ۱۸۰ هزار نفر را آواره کرده است