چرا دولت فدرال آمریکا تعطیل می‌شود؟

چرا دولت فدرال آمریکا تعطیل می‌شود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز هفته گذشته طی اعلامیه‌ای گفت: «رئیس جمهور ترامپ برای همبستگی ۸۰۰ هزار کارمند دولت فدرال که به دلیل تعطیلات موقت حقوق دریافت نمی‌کنند، سفر خود را به داووس لغو کرده است.»

آگهی

بخش عمده ای از دولت فدرال آمریکا از روز ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ (۱ دی ۱۳۹۷) به دنبال اختلاف دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور با اعضای حزب دموکرات بر سر مساله بودجه فدرال تعطیل شده است. این وضعیت تا امروز ادامه دارد و تا زمان حل نشدن این اختلاف، ادامه خواهد یافت.

این دوره از «شات داون» یا تعطیلی موقت دولت فدرال آمریکا که سی و دومین روز خود را پشت سر می‎گذارد، طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ ایالات متحده آمریکا تا امروز است. اختلاف بر سر تامین بودجه ساخت دیوار در مرز با مکزیک مهمترین دلایل بروز این اختلاف بین ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان محسوب می‌شود.

این تعطیلی سبب شد که هیات دولت سفر خود را به مجمع اقتصادی اقتصاد در داووس سوئیس را لغو کند؛ جایی که هر ساله افراد تاثیرگذار از سراسر جهان به آنجا می‌آیند تا در مورد مسائل مهم جهانی از جمله اقتصاد، سیاست، محیط زیست و غیره به بحث و تبادل نظر بپردازند.

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز هفته گذشته گفت: «رئیس جمهور ترامپ برای همبستگی ۸۰۰ هزار کارمند دولت فدرال که به دلیل تعطیلات موقت حقوق دریافت نمی‌کنند، سفر خود را به داووس لغو کرده است.»

«شات داون» یا تعطیلی موقت دولت فدرال آمریکا چیست؟

در سیاست ایالات متحده، تعطیلی موقت دولت زمانی رخ می‌دهد که کنگره نتواند تصویب بودجه یا لوایح دولتی را به نتیجه برساند و بین اعضای آن اختلاف بیفتد.

در این حالت دولت به طور موقت تعطیل شده و حقوق کارمندان تا بازگشایی دوباره قطع می‌شود، اما کارمندان مراکز حساس در دوران تعطیلی همچنان به کار خود ادامه خواهند دارد. این مساله تاکنون به کرات رخ داده است، اما تعطیلی اخیر طولانی‌ترین آن در طول تاریخ ایالات متحده است.

این تعطیلی بر کدام مراکز اثر گذاشته است؟

مراکز دولتی اولین مکان‌هایی هستند که این تعطیلی بر کار آنها اثر می‌گذارد. وزارتخانه‌های امنیت داخلی، حمل و نقل، بازرگانی، داخلی، کشاورزی، مسکن و توسعه شهری و عدالت از مراکزی هستند که تعطیلی دولت بر روند کاری آنها بیشترین تاثیر را دارد.

اداره کل ملی هوانوردی و فضا، سازمان مالیاتی ایالات متحده و خدمات درآمد داخلی نیز از دیگر سازمان‌هایی هستند که باید بیشترین کارمندان خود را به مرخصی اجباری بفرستند.

چه کسانی باید در دوران تعطیلی موقت بدون دریافت دستمزد کار کنند؟

افسران فدرال، کارمندان پلیس فدرال آمریکا، مارشال‌ها، مرزبانان، کارمندان گارد ساحلی، آتش نشانان، جنگلبانان و کارمندان هواشناسی از جمله کسانی هستند که باید در این دوران به کار خود ادامه دهند و بابت کار دستمزد نمی‌گیرند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

آیا تعطیلی موقت بر زندگی کسانی که خدمات اجتماعی دریافت می‌کنند اثر می‌گذارد؟

جواب این سوال منفی است چرا که تامین اجتماعی منبع مالی خود را دارد و حتی در دوران تعطیلی به کار خود ادامه می‌دهد. این بدان معنی است که خانواده‌هایی که مواد غذایی یا خدمات بهداشتی دریافت می‌کنند، تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.

تعطیلی موقت دولت چه زمانی به اتمام خواهد رسید؟

هیچکسی نمی‌تواند به این سوال پاسخ دقیقی بدهد. برای پایان پذیرفتن این مساله دولت ترامپ و اعضای کنگره باید به توافق برسند. در هفته گذشته، گروه کوچکی از جمهوری‌خواهان به دنبال طرحی برای حمایت از دونالد ترامپ بودند، اما تلاش آنها نتیجه‌ای در بر نداشت.

به نظر می‌رسد این مساله به صحنه لجبازی و انتقام‌جویی میان طرفین تبدیل شده است و در صورتی که نتوانند به یک توافق بررسند این مساله ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه ۳ میلیارد دلاری تعطیلی دولت فدرال برای آمریکا

رهبران حزب دموکرات آمریکا از ترامپ خواستند به کنگره نرود

ساخت دیوار مرزی و بن‌بست‌سیاسی در آمریکا؛ ترامپ به مرز با مکزیک می‌رود