رایزنی وزرای اروپایی درباره ایران: ساز و کار ویژه تجاری و کنفرانس لهستان

رایزنی وزرای اروپایی درباره ایران: ساز و کار ویژه تجاری و کنفرانس لهستان
رایزنی وزرای اروپایی درباره ایران: ساز و کار ویژه تجاری و کنفرانس لهستان Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای امور خارجه اروپا قرار است در مورد این که در چه سطحی در این کنفرانس شرکت داشته باشند، با یکدیگر رایزنی کنند.

آگهی

اتحادیه اروپا در پی آن است که بدون نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، راهی برای اجرای ساز و کار ویژه به منظور تجارت با ایران پیدا کند.

شورای امور خارجه اروپا قرار است در نشست آتی خود در بروکسل، پایتخت بلژیک راه‌حلی بیابد تا بتواند از طریق قانونی به ادامه کار شرکت‌های اروپایی با ایران کمک کنند. نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با عنوان «شورای امور خارجه» هر ماه برای تعیین سیاست‌های خارجی این اتحادیه تشکیل می‌شود.

از زمان خروج آمریکا از برجام و آغاز دور تازه تحریم‌های سختگیرانه دولت دونالد ترامپ علیه ایران، اتحادیه اروپا با پیشنهاد ساز و کاری ویژه تلاش کرد تا به تجارت با ایران ادامه دهد. اما اروپایی‌ها تاکنون در یافتن راه‌حلی عملی برای اجرای این ساز و کار ناکام بوده‌اند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

کنفرانس لهستان

موضوع دیگر نشست آتی اروپایی‌ها کنفرانس لهستان درباره ایران است. وزرای امور خارجه اروپا قرار است در مورد این که در چه سطحی در این کنفرانس شرکت داشته باشند، با یکدیگر رایزنی کنند.

نشست لهستان با موضوع خاورمیانه و با محوریت ایران، به ابتکار آمریکا و لهستان اواخر بهمن ماه در ورشو برگزار خواهد شد. برگزاری این نشست به شدت از سوی تهران با اعتراض مواجه شده است. تاکنون اخبار ضد و نقیضی در مورد تعداد مهمانان شرکت کننده در این نشست منتشر شده است.

وزارت امور خارجه ایران پیش‌تر کاردار لهستان در تهران را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به این دیپلمات لهستانی اعلام کرده بود.

یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا هفته گذشته در گفت‌وگو با یورونیوز گفت فدریکا موگرینی، کمیسر روابط خارجی اتحادیه در نشست ورشو شرکت نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

متن بیانیه مشترک فرانسه، بریتانیا و آلمان به‌دنبال راه‌اندازی رسمی کانال ویژه مالی اروپا با ایران

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند