براندازی با پیاز و سیب‌زمینی؛ کشاورزان هندی دولت را تهدید کردند

براندازی با پیاز و سیب‌زمینی؛ کشاورزان هندی دولت را تهدید کردند
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت سیب‌زمینی و پیاز تاکنون سرنوشت چندین دولت هند را رقم زده است. این روزها نیز که بهای سیب‌زمینی و پیاز دچار افت محسوسی شده، کشاورزان فقیر هندی نارندرا مودی، نخست وزیر را تهدید کرده‌اند که در انتخابات عمومی سال آینده دولت او را ساقط خواهند کرد.

آگهی

قیمت سیب زمینی و پیاز تاکنون سرنوشت چندین دولت هند را رقم زده است. این روزها نیز که بهای سیب‌ زمینی و پیاز دچار افت محسوسی شده، کشاورزان فقیر هندی نارندرا مودی، نخست وزیر را تهدید کرده‌اند که در انتخابات عمومی سال آینده دولت او را ساقط خواهند کرد.

روند نزولی قیمت سیب‌زمینی و پیاز به عنوان غذای اصلی بیش از ۱.۳ میلیارد هندی، سطح درآمد روستائیان در چندین ایالت بزرگ این کشور را به شدت کاهش داده است.

در حال حاضر واسطه‌ها قیمت خرید یک کیلوگرم پیاز را به کمتر از ۱ روپیه رسانده‌اند. کشاورزان معتقدند قیمت تمام شده هر کیلوگرم پیاز حدود ۸ روپیه است. همچنین قیمت هر کیلوگرم سیب‌ زمینی نیز با ۸۶ درصد کاهش به ۲.۵ روپیه رسیده است.

در واکنش به این رخداد، طی هفته‌های اخیر کشاورزان هندی با مسدود کردن برخی بزرگراه‌های این کشور اعتراض‌ خود را علنی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:کاهش واردات نفت ایران و وقوع بحران بنزین و نارضایتی عمومی در هند

کشاورزان معتقدند کاهش قیمت خرید سیب زمینی و پیاز نه تنها آنها را فقیرتر می‌کند، برای مصرف کننده نهایی نیز سودی ندارد، چرا که واسطه‌ها مانع از کاهش قیمت نهایی سیب زمینی پیاز می‌شوند.

لذا بسیاری از کشاورزان هندی از حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» روی گردان شده‌اند و معتقدند که این حزب ملی‌گرا اقدامی برای افزایش درآمد هندی‌های حاشیه نشین و روستایی که جمعیت غالب این کشور را تشکیل می‌دهند، انجام نداده است.

در مقابل، ظفر اسلام، سخنگوی حزب ملی‌گرای حاکم خطاب به کشاورزان گفته که نتایج برنامه‌های دولت برای افزایش سود کشاورزان طی چهار سال آینده نمایان خواهد شد. آقای اسلام از کشاورزان خواسته تا به دولت فرصت بیشتری بدهند.

اما اکثر کشاورزان معترض می گویند که دیگر حاضر نیستند اشتباه خود در انتخابات سال ۲۰۱۴ را تکرار کنند و بر همین اساس در انتخابات سال آینده دیگر به نامزدهای حزب بهاراتیا جاناتا رای نخواهند داد.

این حزب در انتخابات سال ۱۹۹۸ نیز در پی افت شدید قیمت پیاز ناچار به واگذاری قدرت شده است.

در انتخابات عمومی سال ۱۹۸۰ نیز رشد قیمت پیاز به ایندرانا گاندی، نخست وزیر وقت این قدرت را داد تا نسبت به تشکیل دولتی ائتلافی اقدام کند. دولتی که اعضاء آن بعدها حزب بهاراتیا جاناتا را پایه گذاشتند.

بیشتر بخوانید:دولت هند نام‌های «اسلامی» شهرها را به اسامی هندو تغییر می‌دهد

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دعوا بر سر گاو در هند دو کشته بر جای گذاشت

هندوهای پاکستان به استقبال جشن دیوالی رفتند

برپایی جشن دیوالی یا صف نور در هند