سالی که گذشت؛ اعتراض بازماندگان آتش‌سوزی یونان به دولت

سالی که گذشت؛ اعتراض بازماندگان آتش‌سوزی یونان به دولت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مردم فقط منتظرند و سعی می‌کنند به شکلی هر روز را به شب برسانند. بعضی در چادر می‌مانند و بعضی در خانه آشنایان. دولت از درد ما بی‌خبر است.

آگهی

آتشی که روز ۲۳ ژوئيه سال ۲۰۱۸ در یونان در گرفت زندگی بسیاری را تغییر داد. خاطرات و تصاویر دردناک این آتش‌سوزی سالها در ذهن هزاران نفر به ویژه آنها که از آن جان به در بردند باقی می‌ماند.

آتشی که به مناطه ماتی هجوم برد تنها ویرانی و ماتم به جا گذاشت. آمارها می‌گوید ۹۹ تن جان باختند و صدها تن دیگر مجروح شدند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

کالی که زنی در میانه پنجاه سالگی است به همراه پسرش برای گذراندن تعطیلات به ماتی آمده بودند. هر دوی آنها معجزه وار و در آخرین دقایق از آتش سوزی جان به در بردند.

کالی روز فاجعه را چنین توصیف می‌کند: «از پنجره دیدم که شعله‌ها بیرون خانه زبانه کشید. وحشت کردیم و بیرون زدیم. میان دودی بسیار غلیظ می‌دویدیم. چیزی دیده نمی‌شد. فقط یادم هست که بعد به صخره‌های بلند لب دریا رسیدیم و فریاد می‌زدیم و‌ گریه می‌کردیم. نمی‌دانستیم چه بلایی به سرمان خواهد آمد.»

کالی که به دوبی مهاجرت کرده بوده حالا می‌خواهد کشور خود را هر چه سریعتر ترک کند. او می‌گوید:‌ «اگر مردم کشور من بخواهند با همین ذهنیت به زندگی ادامه بدهند من این کشور را نمی‌خواهم. زمان زیادی گذشته و هیچ مسئولی بابت پیامد‌های این فاجعه عذرخواهی نکرده است.»

ماه‌ها بعد از فاجعه در ماتی هنوز بقایای خانه‌ها و درختان سوخته همه جا دیده می‌شود. دولت هنوز شرایط مردمی را که می‌خواهند خانه هایشان را بازسازی کنند معلوم نکرده است. اما پس از مدتها انتظار در هفته‌های گذشته مقامات منطقه‌ای شروع به تخریب خانه‌هایی کردند که دیگر مناسب زندگی نیستند.

واسیلی شاهد آن بود که خانه پدری اش که سالهای کودکی را در آن گذرانده بود چطور سوخت و ویران شد و ساکنان خانه نیز قربانی حریق شدند.

او می‌گوید: «شهروندان پروانه ساخت می‌خواهند تا بتوانند خانه‌هایشان را بازسازی کنند. خانه‌‌های سوخته را می‌شود بازسازی کرد یا کلا از نو ساخت. اما فعلا از مجوز خبری نیست. مردم فقط منتظرند و سعی می‌کنند به شکلی هر روز را به شب برسانند. بعضی در چادر می‌مانند و بعضی در خانه آشنایان. دولت از درد ما بی‌خبر است.»

برای نجات یافتگان در ماتی زمان در ۲۳ ژوئیه متوقف شده است. آن روز هرکس در ماتی کسی یا چیزی را از دست داد. مردم خشمگین اند چون وعده‌های زیادی به آنها داده شده که در عمل از آنها خبری نیست. آنها می‌گویند بعد از این دیگر سکوت نخواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پناهجویان «ازخودگذشته» تابعیت یونانی دریافت کردند

ادامه عملیات نجات در آتش‌سوزی مرگبار یونان؛ ویدیویی از به آب زدن سانحه دیدگان

آتن در آتش؛ ۲۶ نفر در آغوش هم سوختند