در سال ۲۰۱۸ کدام مطالب ما را بیشتر خوانده‌اید؟

در سال ۲۰۱۸ کدام مطالب ما را بیشتر خوانده‌اید؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این نوشتار به برخی از پربیننده‌ترین مطالب منتشر شده در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی یورونیوز فارسی در سال ۲۰۱۸ می‌پردازیم.

آگهی

شبکه یورونیوز فارسی یک سال دیگر را پشت سر گذاشت و همراهی شما مخاطبان با این شبکه مایه دلگرمی ما بود. سال گذشته ما بیش از دوازده‌ هزار خبر، مقاله و ویدیو منتشر کردیم. 

هدف اصلی یورونیوز فارسی در کنار انتشار اخبار از منابع موثق، جلب اعتماد مخاطبان است. نظرات شما که در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی راهگشای ما برای بهبود کیفیت کار است. در این نوشتار به برخی از پربیننده‌ترین مطالب منتشر شده در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی یورونیوز فارسی در سال ۲۰۱۸ می‌پردازیم.

داغ‌ترین‌های وبسایت یورونیوز فارسی

رتبه اول پربیننده‌ترین مطلب امسال ما به «عقب‌گرد سکه و دلار در بازار تهران؛ ارز چرا تغییر مسیر داد؟» اختصاص یافت که در آن به دلایل سقوط قیمت ارز و طلا در ایران پرداخته شده است. دخالت بانک مرکزی در مدیریت بازار آزاد عرض، سیاست ارز تک‌نرخی، فضای روانی بازار آزاد، رشد چشمگیر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برخی ازعواملی هستند که به کاهش قیمت سکه و دلار در بازار تهران منجر شدند.

افزایش نرخ دلار از اواسط سال گذشته آغاز شد به‌گونه‌ای که نرخ آن از حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تومان در اوایل ۱۳۹۶ به حدود ۵ هزار تومان در اواخر همان سال رسید. نوسانات بازار ارز تا جایی پیش رفت که در اوایل مهرماه سال جاری دلار از مرز ۱۹ هزار تومان و یورو از ۲۲ هزار تومان گذشت.

از نیمه‌های آبان‌ماه و پس از آنکه ایالات متحده آمریکا بطور رسمی از صبح روز دوشنبه ۱۴ آبان ماه تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند بازار طلا و ارز با رشد نزولی همراه شد و به ارزش قبلی خود در تابستان نزدیک شد.

بیشتر بخوانید:

در دومین مطلب پربیننده امسال به این مساله که «چگونه بدون فیلترشکن از تلگرام استفاده کنیم؟» پرداخته شد. مساله فیلتر تلگرام در زمان اعتراضات دیماه مطرح شد و در اوایل سال جاری شمسی در ایران به وقوع پیوست. تخمین زده می‌شود که بیش از ۴۰ میلیون ایرانی از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. همچنین گفته شد که این مساله می‌تواند بر روی ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار شغل آنلاین اثر بگذارد.

با این حال از سرگیری فعالیت خبرگزاری فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران از روز ۱۹ آبان امسال می‌تواند نشانه‌ای از تصمیم تازه مقامات ایران برای رفع فیلتر از این شبکه پیام‌رسان محبوب در میان ایرانیان باشد. این خبرگزاری در روز ۳۱ فروردین در پیامی از بسته شدن کانال تلگرامی خود خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

خبر «اعدام بهمن ورمزیار» سومین مطلب پربیننده امسال یورونیوز فارسی بود. بهمن ورمزیار آرایشگر و مربی باشگاه ورزشی در همدان بود که در ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ همراه با مهدی چراغی و چند تن دیگر اقدام به سرق مسلحانه از یک طلافروشی کرده بود. با این حال وی ۱۸ روز پس از ارتکاب جرم، خود را به پلیس تسلیم کرده و با ابراز پشیمانی از اقدام خود، اموال مسروقه را به صاحبش بازگردانده بود.

بسیاری از فعالان حقوق بشر و کاربران شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان با اشاره به رفتار آقای ورمزیار، از مقام‌های قضایی ایران خواسته بودند تا مانع از اجرای حکم اعدام وی شوند. مادر وی نیز با انتشار ویدئویی با اشاره به اینکه شاکی وی رضایت داده و آگاهی اعلام کرده او داوطلبانه خودش را معرفی کرده از مقامات خواسته بود کمک کنند تا اعدام او متوقف شود. با این حال این جوان ۲۵ ساله بامداد چهارشنبه ۲۹ فروردین/۱۸ آوریل در همدان اعدام شد.

«سقوط هواپیمای تهران‌-یاسوج» از درناک‌ترین و خبرسازترین مطالب امسال بود. روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶، هواپیمای مسافربری ای‌تی‌آر ۷۲ (ATR72) شرکت آسمان که از تهران به سمت یاسوج در پرواز بود در حوالی منطقه سمیرم در جنوب اصفهان پس از اصابت به کوه دنا سقوط کرد. این هواپیما ۶۰ مسافر و ۶ خدمه پروازی داشت. حجت ‌الله فولاد، خلبان این گرواز ۱۷ هزار و ۷۰۰ ساعت پرواز با هواپیمای ای‌تی‌آر را در کارنامه خود داشته و از خلبانان با تجربه در پرواز با این هواپیما محسوب می‌شده است.

جعبه سیاه این هواپیما حدود دو هفته پس از حادثه پیدا شد. به گزارش خبرگزاری‌های رسمی ایران شرکت خط هوایی آسمان و خلبان پرواز تهران-یاسوج مقصران اصلی سقوط هواپیمای معرفی شدند. با این حال سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش خود توصیه کرد که پرواز هواپیماهای این مدل موقتا متوقف شود چرا که هنوز ابهاماتی در مورد این سقوط وجود دارد.

داوید وارگاس، سخنگوی هواپیماسازی‌ ای‌تی‌آر در گفتگو با یورونیوز گفت که شرکت هواپیمایی آسمان، هواپیماهای جدید این شرکت را نخریده و هواپیمای تهران-یاسوج از نسل قدیم محصولات این کارخانه بوده که نزدیک به ۲۵ سال عمر کرده بود.

بیشتر بخوانید:

گروه‌های امداد روزهای پیاپی در جستجوی پیکر جان‌باختگان حادثه بودند

داغ‌ترین‌های شبکه‌های اجتماعی یورونیوز فارسی

فیسبوک

یکی از ویدئوهای گلچین هفته با عنوان «ویدئوهای بدون شرح هفته؛ از ریزش پل درکلمبیا تا پرواز خودرو و وارد شدن به طبقه دوم یک ساختمان» رتبه اول پربازدیدترین پست فیسبوکی یورونیوز فارسی در سال گذشته را از آن خود کرده است. این مطلب قریب به ۸ میلیون بازدید داشت. این ویدیوها قسمت‌هایی از فرو ریختن بالکن بورس جاکارتا که قریب به ۷۰ زخمی در پی داشت، ریزش یک پل در مرکز کلمبیا که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۰ تن شد، نجات جان کودکان از حادثه آتش‌سوزی در آتلانتا، ورود پرشی یک خودرو به طبقه دوم یک ساختمان به علت سرعت بالا در کالیفرنیا و فرو رفتن ولادیمیر پوتین در دریاچه یخ زده سلیگر برای اجرای مراسم خاج‌شویان ارتدوکس‌ها را به نمایش می‌کشد.

ویدئوهای «بدون شرح» هفته

? ویدئوهای «بدون شرح» هفته؛ از ریزش پل در #کلمبیا تا پرواز خودرو و وارد شدن به طبقه دوم یک ساختمان اطلاعات بیشتر در این لینک: ◀️ http://bit.ly/2Bfu5lP

Publiée par Euronews Persian sur Vendredi 19 janvier 2018

«برگزاری رژه نظامی یک روز پیش از آغاز المپیک زمستانی در کره شمالی» رتبه دوم پرطرفدارترین پست فیسبوکی یورونیوز فارسی را با بیش از ۴.۳ میلیون بازدید به خود اختصاص داده است. کره شمالی در آستانه آغاز بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ در کره جنوبی یک مراسم رژه نظامی برگزار کرد. به گفته مقام‌های ارشد پیونگ‌یانگ این رژه به مناسبت هفتادمین سالگرد تشکیل ارتش خلق کره برگزار شد چرا که پیونگ‌یانگ مایل بود از توجه رسانه‌های بین‌المللی به المپیک زمستانی کره جنوبی، برای نمایش توانایی‌های نظامی خود بهره برد.

وزارت خارجه آمریکا نارضایتی خود را از سازماندهی این رژه در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ اعلام کرد. همچنین سئول در ماه ژانویه با استناد به حضور هزاران سرباز و صدها خودروی زرهی در پادگانی در اطراف پیونگ‌یانگ برگزاری رژه نظامی غیرمعمول در کشور همسایه را پیش‌بینی کرده بود.

آگهی
کره شمالی یک روز پیش از آغاز المپیک زمستانی رژه نظامی برگزار کرد

کره شمالی یک روز پیش از آغاز المپیک زمستانی رژه نظامی برگزار کرد اطلاعات بیشتر: http://bit.ly/2nPz8FJ

Publiée par Euronews Persian sur Jeudi 8 février 2018

توئیتر

«پلیس زنی که به نوزاد بی‌مادر شیر داد، ترفیع درجه گرفت» تیتر پرمخاطب‌ترین مطلب توئیتر یورونیوز فارسی در سال گذشته بود. این مطلب را قریب به ۵ هزار نفر پسندیدند و بیش از ۵۰۰ بار به اشتراک گذاشتند. یک مامور پلیس زمانی که برای ماموریت به بیمارستانی در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین رفته بود متوجه گریه‌های یک کودک گرسنه شد. از آنجایی که او خود مادر دو کودک است و یک فرزند خردسال دارد تصمیم گرفت همان جا به این کودک شیر بدهد. انتشار عکس وی در شبکه‌های اجتماعی سبب شد که از سوی وزیر امنیت داخلی استان بوئنوس آیرس ترفیع درجه بگیرد.

«ریختن قهوه مارک روته، نخست وزیر هلند در زمان ورودش به پارلمان این کشور» یکی از پربازدیدترین مطالب توئیتر یورونیوز فارسی بود. این مطلب را قریب به ۲۵۰۰ نفر پسندیدند و بیش از ۵۰۰ بار به اشتراک گذاشتند. در این ویدئو نخست وزیر هلند پس از آنکه لیوان قهوه از دستش به زمین می‌افتد با یک طی آن را تمیز می‌کند و نظافت‌چیان پارلمان هلند وی را برای این کار تشویق می‌کنند.

اینستاگرام

بیش از۷۲۰ هزار مخاطب ویدئو‌های «تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران» را از طریق اینستاگرام ما پیگیری کردند. یکی از ویدئوی ارسالی از سوی یکی از مخاطبان یورونیوز فارسی از شهر شیراز نشان می‌دهد که شمار زیادی از مردم در مناطق مرکزی این شهر تجمع کرده و به سر دادن شعار پرداختند.

هزاران نفر روز پنجشنبه ۷ دیماه سال گذشته در شهرهای نیشابور، مشهد و کاشمر در استان خراسان رضوی در تظاهرات «نه به گرانی» شرکت کردند. در روزهای بعد مردم دیگر شهرهای ایران از جمله قم، اصفهان، شیراز، تبریز، رشت، اصفهان، ساری، قوچان، سبزوار، همدان و قزوین، قائم شهر و بجنورد، رشت، اراک، تبریز، ارومیه، ملایر، خرم آباد به صف تظاهرکنندگان پیوستند. این اعتراضات با درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی همراه بود که در طی آن تعدادی از معترضان کشته شدند. مقامات ایرانی این نا‌آرامی‌ها را «محصول یک پروژه سه جانبه از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی» خواندند.

پس از دیماه ناآرامی‌ها در ایران به دلایلی چون کم‌آبی و شوری بیش از حد آب در خرمشهر، اعتصاب کامیون‌داران به دلیل گرانی، اعتراض به طرح تقسیم کازرون، اعتصاب معلمان و کارگران نیشکر هفت‌تپه ادامه یافت.

آگهی

بیشتر بخوانید:

«نهنگ سفید به پرواز درآمد» و بیش از چهارصد هزار مخاطب فارسی زبان اینستاگرام یورونیوز را جذب خود کرد. هواپیمای جدید و عظیم الجثه «Beluga XL» متعلق به شرکت ایرباس روز پنجشنبه ۱۹ ژوئیه اولین پرواز خود را از فرودگاه شهر تولوز فرانسه انجام داد. این هواپیما که قرار است از آن برای حمل و نقل قطعات هواپیما از سایت‌های مختلف تولید به خطوط مونتاژ در اروپا استفاده شود، یکی از پنج هواپیما از این مدل است که تا سال ۲۰۱۹ میلادی بهره‌برداری از آنها آغاز خواهد شد. این هواپیما با ظاهر نهنگ مانندش ۳۰ درصد بیش از هواپیمای مدل پیشین خود گنجایش دارد و می‌تواند ۵۳ تن بار را برای مسافت ۴۰۷۴ کیلومتری بدون هیچ توقفی حمل کند.

یوتیوب

کریم اسیر، کمدین ۲۵ ساله افغان که با گریم و لباس چارلی چاپلین روی صحنه می‌رود و «چارلی چاپلین افغانستان» نام گرفته تصمیم دارد به مردم کشورش کمک کند از غم و ماتم فاصله بگیرند و لبخند بزنند. حدود ۵۳ هزار نفر از مخاطبان یورونیوز فارسی داستان وی را در یوتیوب دنبال کردند. کریم که هواداران بسیاری پیدا کرده همیشه ترس از حمله تندروها را با خود دارد. او می‌گوید: «می‌ترسم قربانی انفجار یا حمله انتحاری بشوم اما مسائل مانع از چاپلین شدنم نمی‌شود.»

«دختر سوئدی که مانع پرواز هواپیمای حامل پناهجوی اخراجی افغان شد» با ۴۵ هزار بازدید دومین مطلب پرمخاطب‌ یوتیوب یورونیوز فارسی در سال گذشته بود. الین ارسون ۲۱ ساله، دانشجوی رشته مددکاری دانشگاه‌ گوتنبرگ به تنهایی مانع اخراج یک پناهجوی افغان از سوئد شد. او که یک فعال دانشجویی است زمانی که متوجه شد دولت سوئد قصد اخراج یک پناهجوی افغان را دارد بلیت پرواز به ترکیه را خریداری کرد تا مانع این اقدام شود. وی از نشستن بر روی صندلی خود ممانعت کرد و با صدای بلند به مسافران گفت که به دلیل جنگ و ناامنی در افغانستان اگر این فرد به کشورش برگردد کشته خواهد شد. در نهایت سه مامور امنیت پرواز پناهجوی افغان را از هواپیما بیرون بردند و مسافران نیز این دانشجوی جوان و شجاع سوئدی را تشویق کردند.

بیشتر بخوانید:

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام مطالب یورونیوز فارسی در سال ۲۰۱۹ بیشتر مورد توجه شما مخاطبان قرار گرفت؟

رویدادهای مهم جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی از نگاه شما، مخاطبان یورونیوز

کره شمالی: مانور نظامی آمریکا و کره جنوبی بنزین‌پاشی بر آتش است