سرانه مصرف اروپایی‌ها در سال ۲۰۱۷: لوکزامبورگ در صدر و بلغارستان در قعر

سرانه مصرف اروپایی‌ها در سال ۲۰۱۷:  لوکزامبورگ در صدر و بلغارستان در قعر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شاخص سرانه واقعی افراد شامل کالاها و خدمات استفاده شده توسط افراد می‌شود، صرف نظر از اینکه کالا و خدمات توسط خانواده‌ها، دولت یا سازمان‌های غیر انتفاعی خریداری شده باشد.

آگهی

سرانه مصرف فردی و معیار قدرت خرید در سال ۲۰۱۷ میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بین ۵۴ درصد تا ۱۳۲ درصد نسبت به میانگین اتحادیه اروپا متغیر بوده است. مصرف سرانه واقعی (Actual Individual Consumption)، شامل سنجش رفاه مادی خانواده‌ها می‌شود.

سرانه مصرف و شاخص قدرت خرید در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مختلف گزارش شده؛ از ۵۴ درصد در بلغارستان تا ۱۳۲ درصد در لوکزامبورگ. این اطلاعات که توسط اداره آمار اتحادیه اروپا منتشر شده بر پایه سنجش داده‌های پارامترهای قدرت خرید و آخرین شاخص تولید ناخالص داخلی و آمار جمعیتی برآورد شده است.

پیشتازی لوکزامبورگ و آلمان

بر اساس این داده‌ها، بالاترین سطح استاندارد در اتحادیه اروپا در استراسبورگ ثبت شده با ۳۲ درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا و در آلمان نیز با ۲۲ درصد بالاتر از سطح میانگین. کشورهای دیگری چون اتریش و دانمارک و انگلیس نیز با ۱۵ و ۲۰ در دیگر ردیف‌ها قرار گرفته اند. اما بلژیک و فنلاند و هلند، سوئد و فرانسه نیز با ۱۰ درصد بالاتر بودن از سطح میانگین قرار دارند و وضعیت کشورهای دیگر نیز پایین‌تر از این سطح میانگین تعریف شده است.

چنانچه آمار در ۱۳ کشور دیگر اتحادیه اروپا پایین‌تر از سطح میانگین اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد. برای نمونه در ایتالیا، ایرلند و قبرس این عدد ۱۰ درصد پایین تر از میانگین اتحادیه اروپا و در اسپانیا، لیتوانی و چک و پرتقال بین ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از میانگین قرار گرفته است.

بلغارستان در قعر جدول

همچنین بر اساس این آمار کشورهای مالت و اسلونی، یونان و لهستان و اسلواکی و استونی نیز با ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین تر از حد میانگین در مراتب بعدی این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

لتونی، رومانی، کرواسی و مجارستان نیز بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و بلغارستان بیش از ۴۰ درصد پایین‌تر از میانگین قرار گرفته‌ اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اتحادیه اروپا شامل شامل بلژیک، بلغارستان، چک، دانمارک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، کرواسی، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مجارستان، مالت، هلند، اتریش، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلوونی، اسلواکی، فنلاند، سوئد و بریتانیا است.

منطقه یورو نیز شامل کشورهای بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند می‌شود.

سرانه واقعی افراد

شاخص سرانه واقعی افراد شامل کالاها و خدمات استفاده شده توسط افراد می‌شود، صرف نظر از اینکه کالا و خدمات توسط خانواده‌ها، دولت یا سازمان‌های غیر انتفاعی خریداری شده باشد.

معیار قدرت خرید

معیار قدرت خرید (Purchasing Power Standards) نیز یک واحد ارز مصنوعی است که تفاوت قیمت میان کشورها را از بین می‌برد. بنابراین با یک واحد قدرت خرید مورد نظر(PPS)، می‌توان همان حجم کالا و خدمات در همه کشورها را خریداری کرد. این واحد اجازه می‌دهد مقایسه مقادیر قابل توجهی از شاخص‌های اقتصادی در میان کشورها امکان پذیر شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنبل‌ترین و سخت‌کوش‌ترین مردم اروپا کدام‌ها هستند؟

مراسم مذهبی در بلغارستان؛ رقص با صلیب چوبی در آب یخ زده

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟