آغاز مذاکرات صلح یمن در سایه تهدیدهای گروه‌های درگیر

آغاز مذاکرات صلح یمن در سایه تهدیدهای گروه‌های درگیر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مذاکرات صلح یمن در استکهلم سوئد در حالی آغاز می‌شود که هر دو طرف پیش از آغاز این گفتگوها انتظارات خود را از نتایج آن اعلام و تهدید کرده‌اند در صورت بر‌آورده نشدن انتظاراتشان ناچار به انجام اقدامات دیگری خواهند شد.

آگهی

در آستانه آغاز گفتگوهای صلح یمن، دو طرف یکدیگر را تهدید کردند که اگر به نتایج مدنظرشان در گفتگوهای سوئد نرسند اوضاع را برای طرف مقابل سخت‌تر خواهند کرد.

محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلابی یمن روز پنجشنبه هشدار داد اگر در پایان گفتگوهای استکهلم نتیجه‌ای در خصوص از سرگیری پروازهای غیرنظامی در فرودگاه صنعا گرفته نشود، این گروه اجازه نخواهد داد که سازمان ملل هم از این فرودگاه استفاده کند.

این رهبر گروه حوثی در حساب توییتر خود نوشت: «اگر در مذاکرات سوئد تصمیمی در خصوص بازگشایی فرودگاه پایتخت به روی مردم یمن گرفته نشود، من از شورای سیاسی و دولت نجات ملی [تحت کنترل حوثی‌ها] خواهم خواست که فرودگاه صنعا را به روی تمام هواپیماها از جمله هواپیماهای سازمان ملل ببندند. در این صورت آنها هم باید مانند مردم عادی، بیماران و مسافران مسیر ۱۵ ساعته را طی کنند.»

گروه حوثی‌ها از ۴ سال پیش کنترل بخش‌های مهمی از یمن از جمله پایتخت را در دست گرفته‌اند. اما از بعد از حملات نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، ریاض اجازه نداده است پروازه‌های تجاری و مسافری از فرودگاه بین‌المللی صنعا انجام شود و هر پروازی به مجوز عربستان نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

شرط دولت یمن

در مقابل دولت مورد حمایت عربستان در یمن هم در آستانه مذاکرات صلح استکهلم خواستار خروج حوثی‌ها از بندر استراتژیک حدیده شده است. صفحه منصوب به وزارت خارجه یمن در توییتر با انتشار پستی نوشت: «از شبه نظامیان کودتاچی می‌خواهیم به طور کامل از ساحل غربی یمن خارج شوند و منطقه را به دولت قانونی واگذار کنند.»

منظور از ساحل غربی شهر بندری حدیده است که بیشترین کمک‌های بشردوستانه از آنجا به یمن می‌رسد.

مذاکرات صلح یمن قرار است از روز پنجشنبه ۶ دسامبر در استکهلم سوئد و زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار شود.

دفتر مارتین گریفیث نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز چهارشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد گفتگوهای سیاسی میان طرف‌های یمنی از روز ۶ دسامبر از سر گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بعد از ظهر چهارشنبه یک هیئت ۱۲ نفری از دولت یمن وارد استکهلم شد. پیش از این، روز سه شنبه نیز یک هیئت به نمایندگی از دولت نجات ملی یمن (حوثی‌ها) از صنعا به سوئد رفته بود.

پیش از این قرار بود مذاکرات صلح در ششم سپتامبر در ژنو برگزار شود که عربستان به هواپیمای عمانی برای انتقال هیئت انصارالله از صنعا به ژنو، اجازه پرواز و فرود در فرودگاه صنعا را نداد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپویندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرفهای درگیر در جنگ یمن بر سر آزادی هزاران زندانی توافق کردند

سازمان‌های حقوق بشری به آمریکا: اگر حمایت از عربستان و امارات را قطع نکنید، در فاجعه یمن مسئول هستید

آیا فرانسه شریک «جنایت جنگی» عربستان در یمن است؟