روسیه برنامه آتی دیدار پوتین و ترامپ را تأیید کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پوتین و ترامپ در جریان دیدار خود درباره موضوعات راهبردی از جمله برقراری ثبات در پیوند با بحران سوریه، ایران و کره شمالی گفتگو خواهند کرد.

آگهی

روسیه اعلام کرد دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مطابق برنامه انجام خواهد شد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز پنج‌شنبه ۸ آذر ضمن تأیید این که ترامپ و پوتین روز شنبه ۱۰ آذر با یکدیگر دیدار می‌کنند گفت: «واشنگتن نیز این برنامه را تأیید کرده است.»

پس از ابراز تردید دونالد ترامپ در مورد دیدار آینده‌اش با ولادیمیر پوتین، خبرگزاری رویترز برنامه دقیق ملاقات دو رهبر را منتشر کرده بود. بر اساس سندی از کرملین که خبرگزاری رویترز به آن دست یافته بود، رهبران دو کشور قرار است روز شنبه ۱۰ آذر در حاشیه نشست سالانه گروه ۲۰ که در بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین برگزار می‌شود با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند. بنا بر اعلام رسمی مسکو، برنامه دیدار رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه در آن روز برای ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ برنامه‌ریزی شده است.

یک مقام رسمی کاخ کرملین روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفته بود پوتین و ترامپ به دنبال راهی برای خروج از بن‌بست حاضر در روابط میان کشورهایشان هستند و در جریان دیدار خود در این زمینه و همچنین درباره موضوعات راهبردی از جمله برقراری ثبات در پیوند با بحران سوریه، ایران و کره شمالی گفتگو خواهند کرد.

روسیه روز گذشته در واکنش به انتشار اخباری در مورد احتمال لغو دیدار رهبران آمریکا و روسیه اعلام کرده بود که این برنامه لغو نشده است.

دونالد ترامپ پیش از این تهدید کرده بود که دیدار خود با ولادیمیر پوتین را لغو می‌کند. رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۶ آذر در مصاحبه‌ای با اشاره به رویارویی دریایی اخیر در دریای سیاه و توقیف ناوچه‌های اوکراینی به دست نیروهای روسی گفته بود ممکن است برنامه دیدار خود با رئیس جمهوری روسیه در بوئنوس‌آیرس را بر هم بزند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

روز یکشنبه ۴ آذر نیروهای ارتش روسیه در تنگه کرچ در نزدیکی آب‌های ساحلی شبه جزیره کریمه، سه کشتی اوکراینی را توقیف و خدمه آنها را بازداشت کردند. از آن روز تنش سیاسی میان دولت‌های مسکو و کی‌یف بالا گرفت. کشورهای غربی این رفتار روسیه را محکوم کردند و جامعه جهانی در واکنش به این رویداد خواستار حل مناقشه از راه گفتگو و خویشتن‌داری طرفین شد.

دونالد ترامپ در مصاحبه روز سه‌شنبه خود در این زمینه و نیز در مورد احتمال دیدار خود با ولادیمیر پوتین در این هفته گفته بود: «شاید دیدار نکنم. شاید حتی اصلا دیدار نکنم. حالا ببینیم، بستگی به این دارد که در ادامه چه چیزی روی می‌دهد.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنفرانس خبری ترامپ و پوتین؛ اعلام رضایت دو طرف از نشست هلسینکی

آیا در هلسینکی نمایش خاورمیانه تغییر می‌کند؟

پشیمانی از مداخله نظامی شوروی در مجارستان و چکسلواکی؛ پوتین: پیگرد قانونی ترامپ انگیزه سیاسی دارد