پاسخ ترامپ به مولر: از جریان ملاقات با روس‌ها در برج ترامپ بی‌خبر بودم

پاسخ ترامپ به مولر: از جریان ملاقات با روس‌ها در برج ترامپ بی‌خبر بودم
Copyright REUTERS/Kevin Lamarque
Copyright REUTERS/Kevin Lamarque
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اگر وی در این مورد به بازرسان ویژه دروغ بگوید، خود را در معرض تعقیب قانونی قرار می‌دهد چرا که فرض بر این گذاشته شده که آقای رئیس جمهور اطلاعات درستی در این باره ارائه کرده است.»

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ گفته است که راجر استون، مشاور کارزار انتخاباتی وی در مورد ویکی‌لیکس و همینطور ملاقات پسرش با مقامات این کارزار و یک وکیل روس به آقای ترامپ چیزی نگفته بود.

یک منبع آگاه پاسخ‌های رئیس جمهور را بدون ارائه نقل قول مستقیم بیان کرد و گفت که وی بهترین پاسخ‌های ممکن را براساس دانسته‌هایش ارائه کرده است.

این نخستین بار است که آقای ترامپ به طور رسمی و شفاف به سوالات آقای مولر و تیمش پاسخ داده است. ویکی‌لیکس و دیدارهای برج ترامپ دو مساله اساسی برای حل سوالات مربوط به دخالت احتمالی روس‌ها در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ هستند.

وکلای دونالد ترامپ گفته‌اند که پاسخ‌های وی به سوالات کمیته تحقیق با اظهارنظرهای او در محافل عمومی مطابقت دارد و در صورتی که پاسخ‌ها نادرست باشند، خطر پیگیری قضایی را برای او به همراه خواهد داشت.

براساس نظر وکلایی که در موضاعات مشابه حضور داشته‌اند، این تحقیقات روند استاندارد خود را طی می‌کند و مانند همه تحقیقات مشابه افراد باید تمامی حقایق مربوط به گذشته را به یاد آورده و اعلام کنند.

با این حال کری کردرو، تحلیلگر حقوقی به سی‌ان‌ان گفته است: «مستندات زیادی وجود دارد که وی به راحتی در مورد مسائل زیادی به اشتباه توئیت کرده و هیچ جرمی برای آن تعریف نشده است. تفاوت این است که اگر وی در این مورد به بازرسان ویژه دروغ بگوید، خود را در معرض تعقیب قانونی قرار می‌دهد چرا که فرض بر این گذاشته شده که آقای رئیس جمهور اطلاعات درستی در این باره ارائه کرده است.»

بیشتر بخوانید:

بازرسان در پی کشف این حقیقتند که آیا راجر استون از قبل نسبت به اطلاعات ویکی‌لیکس که در آن به هک شدن ایمیل هیلاری کلینتون، رقیب آقای ترامپ اشاره می‌کند، واقف بوده است. آقای استون بارها این مساله را رد کرده و مدعی شده که از اطلاعات ویکی‌لیکس بی‌خبر بوده است.

راجر استون اخیرا به سی‌ان‌ان گفته : «من هرگز در مورد هیچ یک از این موضوعات با دونالد ترامپ صحبت نکردم. من کاملا مطمئن هستم که وی در این باره چیزی نمی‌داند. ما هرگز دراین باره گفتگو نکردیم.»

این مساله با پاسخ آقای ترامپ همخوانی دارد چرا که هر دو اظهار کردند که در این باره با یکدیگر صحبت نکردند.

آقای ترامپ به شدت مساله تبانی با روسیه را رد می‌کند. او به خبرگزاری اسوشیند پرس گفت: «من تا پیش از مطرح شدن این مسائل هرگز در مورد ویکی‌لیکس نشنیده بودم. هرگز از آن خبر نداشتم. وقتی اخبار ویکی‌لیکس بیرون آمد همه فقط می‌گفتند خب همه این اطلاعات را در اینجا بخوانید؛ اینجا چیزهای بسیار خوبی است.»

وی در ماه ژوئیه در مورد ملاقات‌ها در برج ترامپ توئیت کرد: «من هرگز در مورد ملاقات‌های پسرم خبر نداشتم.»

پسر آقای ترامپ به وکلاء و قانونگذاران گفته است که وی در دوران انتخابات در مورد این ملاقات‌ها با پدرش صحبت نکرده است. وی می‌گوید که این جلسات را برگزار کرده تا بشنود که روس‌ها چه پیشنهاداتی برای خانم کلینتون داشتند.

پیش از ارسال این پاسخ‌ها به کمیته تحقیق و برسی آقای مولر از وکلای رئیس جمهور درخواست کرد که در باره مفاد صحبت‌های تلفنی و مهمانان راجر استون در برج ترامپ توضیح دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ: ایمیل های هیلاری کلینتون توسط چین هک شده بودند

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم