وزیر خارجه عربستان: قتل خاشقجی سوء استفاده از اختیارات بود

وزیر خارجه عربستان: قتل خاشقجی سوء استفاده از اختیارات بود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اگر فکر می‌کنید دادگاه‌ها و نظام قضایی ما از نوع میکی ماوس است،‌ ما را نقد کنید، اما تا لااقل تا آخر صبر کنید.»

آگهی

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه سی‌.ان‌.بی.سی گفت که در پرونده قتل جمال خاشقجی انتظار «همکاری بیشتری» از ترکیه دارد.

آقای جبیر همچنین تاکید کرد که دولت و رهبری عربستان در ماجرای قتل خاشقجی دخیل نبوده‌‌اند.

وی که با هدر گمبل، گزارشگر سی.ان.بی.سی در ریاض صحبت می‌کرد درباره پرونده قتل خاشقجی گفت:‌ «مردم بدون آنکه حقایق را بدانند عربستان را به قتل خاشقجی متهم کردند.»

دادستانی عربستان سعودی تا کنون یازده نفر را به دست داشتن در قتل خاشقجی متهم کرده و از این میان برای پنج تن از آنان تقاضای مجازات اعدام شده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

وزیر خارجه سعودی در پاسخ این پرسش که آیا دادگاه رسیدگی به جرائم متهمان پرونده خاشقجی نباید علنی باشد گفت این نکته «به نظام قضایی کشور و تصمیم قاضیان پرونده» مربوط می‌شود.

آقای جبیر همچنین درباره صلاحیت نظام قضایی عربستان در رسیدگی به این پرونده گفت:‌ «صبر کنید تا مراحل قانونی طی شود و عاملان مجازات شوند. پیشگیری‌های لازم برای عدم تکرار چنین اتفاق‌هایی صورت گرفته است.»

وی افزود:‌ «اگر فکر می‌کنید دادگاه‌ها و نظام قضایی ما از نوع میکی ماوس است،‌ ما را نقد کنید، اما تا لااقل تا آخر صبر کنید.»

تصویری از جمال خاشقجی خبرنگار برجسته اهل عربستان سعودی که در کنسولگری این کشور در ترکیه به قتل رسید.

عادل جبیر همچنین قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را یک «اتفاق ناخوشایند» خواند و تاکید کرد که عاملان «این جنایت به دست قانون سپرده خواهند شد.»

وزیر خارجه سعودی درباره واکنش مردم عربستان به خبر قتل این روزنامه‌نگار گفت: «هر شهروند سعودی نیز مانند دیگر مردم در جهان از شنیدن خبر این جنایت شوکه شد و به خشم درآمد. این کار مجاز نبود و با سواستفاده از اختیارات صورت گرفت.»

وزیر خارجه عربستان در بخش دیگری از سخنانش به جنگ در یمن اشاره کرد و گفت: «راه حل سیاسی بحران یمن از ابتدا وجود داشته است اما حوثی‌ها تا کنون نخواسته‌اند این گزینه را در نظر بگیرند.»

وی ابراز امیدواری کرد که رهبران حوثی‌ها در استکهلم پای میز مذاکره بیایند تا راهی برای خروج از بحران یمن پیدا شود.

بیشتر بخوانید :

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نت‌فلیکس قسمتی از برنامه فکاهی انتقادآمیز به حکومت عربستان را حذف کرد

کانادا هفده تبعه سعودی را در ارتباط با قتل جمال خاشقجی تحریم کرد

وزیر خارجه ترکیه: محمد بن سلمان از اردوغان تقاضای ملاقات کرده است