ماکرون در آلمان: قدرت ما، اتحاد ماست

ماکرون در پارلمان آلمان
ماکرون در پارلمان آلمان Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اگر اروپا بازیچه قدرت‌ها شود و به ثانوی بودن در صحنه بین الملل دل خوش کند نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند. خیلی از قدرت‌ها می‌خواهند ما را از بازی حذف کنند. قدرت واقعی ما، اتحاد و حاکمیت ماست.»

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که طی سفر خود به آلمان در پارلمان این کشور حضور یافته بود به شدت علیه ملی‌گرایی افراطی موضع گرفت و همچنین بر تشکیل ارتش واحد اروپا تاکید کرد.

آقای ماکرون گفت: «اروپا و در بطن آن اتحاد فرانسه و آلمان تعهد دارند تا نگذارند دنیا به ورطه آشوب بیفتد.»

رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که دو جریان «ملی‌گرایی بی‌حافظه» و «بنیادگرایی بی‌نشانه» اروپا را تهدید می‌کنند.

آقای ماکرون که به مناسبت روز ۱۸ نوامبر، روز یادبود قربانیان جنگ در آلمان، در این کشور به سر می‌برد گفت: «فاز جدید از آن‌جا که باید با یکدیگر بر سر رویکرد‌هایمان بر سر سیاست خارجی، مهاجرت، توسعه، تشکیل راهبرد دفاعی مشترک و افزایش سهم‌مان در بودجه مشارکت کنیم، می‌تواند ترسناک باشد.»

با این حال او اضافه کرد: «ما باید بر عادت‌ها و تابو‌هایمان فائق آئیم.»

وی در بخش دیگری از سخنانش بدون اینکه از کشوری نام ببرد گفت: «اگر اروپا بازیچه قدرت‌ها شود و به ثانوی بودن در صحنه بین الملل دل خوش کند نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند. خیلی از قدرت‌ها می‌خواهند ما را از بازی حذف کنند. قدرت واقعی ما، اتحاد و حاکمیت ماست.» 

دونالد ترامپ هفته گذشته پیشنهاد امانوئل ماکرون دائر بر تشکیل ارتش واحد اروپا را توهین آمیز خوانده بود

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در اظهاراتی پس از سخنرانی امانوئل ماکرون خطاب به وی گفت: «شما با یک سخنرانی تاثیرگذار نشان دادید که دوستی و همکاری آلمان و فرانسه تا چه حد اهمیت دارد و این اتحاد چه نقشی را در سطح اروپا بازی می‌کند.»

صدر اعظم آلمان اضافه کرد: «آن دسته از ما که بعد از جنگ به دنیا آمده‌ایم، در قبال درس‌هایی [که از جنگ] گرفته‌ایم مسئولیت داریم.»

آقای ماکرون روز سه‌شنبه ۶ نوامبر در مصاحبه‌ای گفته بود کشورهای اروپایی برای تضمین دفاع از خود باید یک نیروی نظامی مشترک تشکیل دهند.

این اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه با انتقاد تند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مواجه شده بود. آقای ترامپ اظهارات همتای فرانسوی خود را «توهین آمیز» خوانده بود.

صدراعظم آلمان با این حال با دفاع از ایده تشکیل ارتش واحد اروپا گفته بود وجود این نهاد نه تنها با ناتو مغایرتی ندارد بلکه موجب حضور پرقدرت اروپا در ناتو خواهد شد و می‌تواند ضامن برقراری صلح پایدار میان کشورهای این اتحادیه شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهوری فرانسه خواستار تشکیل ارتش واحد اروپا شد

ترامپ: پیشنهاد ماکرون برای تشکیل ارتش اروپایی توهین‌آمیز است

حمایت مرکل از ماکرون در برابر ترامپ؛ هم ارتش و هم شورای امنیت اروپا تشکیل می‌دهیم

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمایت مرکل از ماکرون در برابر ترامپ؛ هم ارتش و هم شورای امنیت اروپا تشکیل می‌دهیم

واکنش آلمان به تصمیم آمریکا مبنی بر ارسال تسلیحات خوشه‌ای به اوکراین چه بود؟

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد