آمریکا «تمام تحریم‌های لغو شده ایران» را باز می‌گرداند

آمریکا «تمام تحریم‌های لغو شده ایران» را باز می‌گرداند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا رسما اعلام کرد «تمام تحریم‌های ایران» که در سال ۲۰۱۵ در قالب برجام لغو شده بودند بار دیگر به اجرا در می‌آیند.

آگهی

دولت آمریکا رسما از بازگشت «تمام تحریم هایی» خبر داد که در قالب برجام لغو شده بودند.

مایک پمپئو و استیون منوچین، وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا روز جمعه به طور مشترک این خبر را اعلام کردند. تحریم های لغو شده ایالات متحده علیه ایران از روز دوشنبه به اجرا در خواهد آمد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

تحریم های جدید واشنگتن بخشهای کشتیرانی، مالی و انرژی ایران را شامل می شود. این تحریم ها دومین رشته تحریم هایی خواهد بود که از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران به اجرا در می آیند.

بر این اساس کشورهایی که واردات نفت از ایران را متوقف نکنند و همچنین شرکت هایی که به داد و ستد به نهادهای تحریم شده ایرانی ادامه بدهند تحریم خواهند شد. با این حال هشت کشور از این تحریم ها فعلا معاف می شوند تا بتوانند به طور موقت به واردات نفت از ایران ادامه بدهند.

بیشتر بخوانید:

به گفته وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا تحریم ها تا زمانی که ایران به درخواست های واشنگتن از این کشور تن ندهد ادامه خواهد یافت.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که نام ۷۰۰ شخص و نهاد ایرانی در جریان تحریم های جدید به فهرست تحریم شدگان اضافه خواهد شد. به گفته وی سامانه خدمات رسانی مالی سوئیفت در صورتی که به نهادهای مالی تحریم شده از سوی واشنگتن خدماتی ارائه دهد مورد تحریم آمریکا قرار خواهد گرفت.

او اظهار داشت: «سوئیفت تفاوتی با دیگر مجموعه ها ندارد.»

وزیر خزانه داری آمریکا با این حال اشاره ای به نام نهادهایی که از روز دوشنبه به فهرست تحریم شدگان اضافه می شوند نکرد.

تحریم های جدید آمریکا در حالی به اجرا گذاشته می شوند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا محدودسازی برنامه موشکی ایران و مقابله با نقش تهران در منطقه خاورمیانه به ویژه در عراق، لبنان، یمن و سوریه را از جمله اهداف خود عنوان کرده است.

ایران: نگران نیستیم

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه اعلام کرد که ایران از وضع دوباره تحریم ها بر بخش انرژی و مالی خود نگران نیست.

وی اظهار داشت: «آمریکا نمی تواند اقدامی علیه ملت بزرگ و شجاع ما انجام دهد. ما دانش و توانایی لازم برای مدیریت امور اقتصادی کشور را داریم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایرات تاکید کرد که از نظر تهران آمریکا با تحریم های جدید نمی تواند به اهداف سیاسی خود دست یابد. وی اظهار داشت: «تحریم های جدید آمریکا بیشتر تاثیرات روانی خواهد داشت.»

ترکیه: از تحریم آمریکا معاف شدیم

وزیر انرژی ترکیه روزجمعه اعلام کرد این کشور اطلاعاتی دریافت کرده است که براساس آن از تحریم های آمریکا معاف شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که واشنگتن هشت کشور را از تحریم ها به دلیل واردات نفت از ایران معاف کرده است. 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمادگی ایران برای خرید سوپر جت سوخو ‍۱۰۰

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟