دبیرکل ناتو: روسیه اطمینان دهد که به پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایبند است

 دبیرکل ناتو: روسیه اطمینان دهد که به پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایبند است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دبیر کل ناتو: «مشکل استقرار موشک‌های جدید روسی است. موشک‌های جدید آمریکا در اروپا مستقر نشده است اما شاهد استقرار موشک‌های روسی بیشتری هستیم که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند و این اقدام روسیه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به خطر می اندازد.»

آگهی

دبیر‌کل ناتو می گوید استقرار موشک‌های جدید هسته‌ای در اروپا باعث به خطر افتادن معاهده‌ای کلیدی در کنترل تسلیحات می شود که به پایان جنگ سرد کمک کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در نروژ درباره اقدامات روسیه در استقرار موشک‌های جدید روسی ابراز نگرانی کرد.

دبیر کل ناتو همچنین گفت: «مشکل استقرار موشک‌های جدید روسی است. موشک‌های جدید آمریکا در اروپا مستقر نشده است اما شاهد استقرار موشک‌های روسی بیشتری هستیم که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند و این اقدام روسیه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به خطر می اندازد.»

استولتنبرگ همچنین خطاب به روسیه گفت:«ما از روسیه می خواهیم اطمینان دهد که آنها بطور کامل و شفاف به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایبندند.»

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۲۰ اکتبر اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) که در سال ۱۹۸۷ با روسیه امضا شد، خارج شود. ترامپ گفته است که روسیه این پیمان را نقض کرده است و واشنگتن دیگر نمی تواند به آن پایبند باشد.

در پی اعلام این خبر، روسیه خروج آمریکا از این پیمان را باعث ایجاد شرایطی «بسیار خطرناک» برای جهان ارزیابی کرده و گفته است که این اقدام به مسابقه تسلیحاتی دامن می زند.

از سوی دیگر در روزهای گذشته ناتو یک مانور نظامی بزرگ در نروژ برگزار کرد که باعث ابراز خشم و نگرانی مسکو شد. با این حال ناتو اعلام کرد که برگزاری این مانور یک اقدام دفاعی است و ارتباط با تنش‌های اخیر میان آمریکا و روسیه ندارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرویس اطلاعاتی نروژ: روسیه از نظر نظامی در اوکراین دست بالا را به دست می‌آورد

مارک میلی: کمک تسلیحاتی کره شمالی به روسیه تغییر زیادی در جنگ اوکراین ایجاد نمی‌کند

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب