سفر به دل سیبری: در جستجوی آداب و سنن ساکنان

سفر به دل سیبری: در جستجوی آداب و سنن ساکنان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دوربین برنامه فالوآپ این بار به یکی از سرسیرترین مناطق کره زمین در سیبری می رود تا فرهنگها و سنتهای این سرزمین را به تصویر بکشد.

آگهی

کشف سیبری هدف برنامه Follow Up, Siberia است که شرکت روسی «نورنیکل» در آستانه برگزاری مسابقات زمستانی دانشجویان ۲۰۱۹ آن را تهیه کرده است.

در این برنامه گردشگران از ملیت‌های مختلف می‌توانند با سفر به سیبری جاذبه‌های گردشگری ناشناخته این سرزمین گسترده در بخش آسیایی روسیه را کشف کنند.

دوربین این برنامه در این قسمت به شهر چیتا میرود پایتخت منطقه ترانسبیکال در شرق روسیه. این شهر یکی از بزرگترین شهرهای شرق سیبری محسوب میشود. خط راهآهن معروف ترانس-سیبری که دو قاره اروپا و آسیا را به هم متصل میکند از این شهر میگذرد. چیتا به خاطر موقعیت جغرافیاییاش، همیشه محل به هم رسیدن فرهنگها بوده است.

ناحیه ترانسبیکال در آن واحد دارای مرز مشترک با دو کشور چین و مغولستان است. این مطلب تنوع فرهنگی در این منطقه را به طور عمده ای توضیح میدهد. در شهر چیتا شما میتوانید قدیمیترین کلیسای چوبی در شرق دور روسیه را بیابید: کلیسای مشهور دسمبریست.

همینطور میتوانید یکی از بزرگترین معابد بودایی را در روسیه به نام آگینسکی داستان پیدا کنید. بودیسم در ترانسبیکال توسط مغولها و کشیشان بودایی تبتی در قرن ۱۶ و ۱۷ به این منطقه آورده شد. از آن زمان تا کنون، این مذهب قویا در بین مردمان محلی و به خصوص بوریاتیها ریشه دوانده است.

سیدیپ لاما یک کشیش بودایی ساکن منطقه در این باره میگوید: «معبد آگینسکی داستان تمام آداب و سنن مردم بوریات را جذب کرده است. این ادامه فرهنگ ماست و ما به آن افتخار میکنیم.»

در گذشته برای اینکه میتوانستید از آب و هوای سخت جان به در ببرید نیاز داشتید که شکارچی خوبی باشید. امروز این نیاز از بین رفته است اما تیراندازی هنوز درجه منزلت بالای خود را در میان مردمان ترانسبیکال حفظ کرده است. بوریاتها با احترام از ماهرترین و دقیقترین تیراندازها یاد میکنند. در میان این تیراندازها، الکساندر دامبائف، کماندار قهرمان روسیه و قهرمان اروپا قرار دارد.

چنانکه او میگوید: «تیراندازی در خون بوریاتهاست. وقتی پشت یک کمان یک صف می‌شویم روح اجدادمان ما را کمک می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

فن آوری های نوین در سیبری

سیبری سرزمین سنتهاست. اما در قرن ۲۱ این منطقه دورافتاده با چالشهای جدیدی روبرو شده است و نیاز به توسعه فنآوریهای نو دارد.  اوژن مزنینا، پایهگذار یک مدرسه آموزشی زبلاب ویژه کودکان در شهر چیتا است. در مدرسه او کودکان از سن ۶ سال به بالا میتوانند مهارتهای ابتدایی درباره مهندسی و روباتیک را بیاموزند.

او در این باره میگوید: «امروزه موقعیت جعفرافیایی سیبری دیگر مانعی برای پیشرفت تفکر فنی و فن آوریهای مدرن نیست.»

منطقه ترانسبیکال منطقهای غنی به لحاظ منابع طبیعی است. جایی که ناحیه باشکوه تایگای سیبری به جلگههای بیانتها میرسد. اما این همه داستان نیست.

در چیتا یکی از نقاطی قرار دارد که اصطلاحا به آن سرچشمههای جهان میگویند. چرا که دقیقا در این ناحیه ترانسبیکال است که حوضه سه رود بزرگ آمور، لنا و ینیسی از آن منشا میگیرند. آبهای این رودخانهها از اینجا جاری میشوند و هزاران کیلومتر آن طرفتر به اقیانوس آرام و اقیانوس منجمد شمالی میریزند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آنیک کولیچ، یک بلاگر اهل کرواسی میگوید: «فکر میکنم مردم سیبری مهربان هستند. آنها به فرهنگهای مختلف علاقه دارند.»

درست کردن غذای محلی بوز یکی دیگر از جاذبهها برای گردشگران است. غذایی مورد علاقه کوچ نشینان جلگه که طبق یک دستور غذایی خاص حاضر میشود.

در پایان دوربین برنامه به سالن تئاتری در شهر چیتا میرود. جایی که داستانی آنتوان چخوف به نمایش درمیآید. او زمانی در یادداشتهایش به هنگام عبور از سیبری نوشته بود:

«زمانی که هنوز به دریاچه بایکال نرسیدهاید احساس نثر میکنید. تنها وقتی که دریاچه بایکال را پشت سر میگذارید شاعرانگی آغاز میشود.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

سخت‌ترین کار دنیا چیست؟

هجوم جویندگان الماس به سیبری؛ دولت روسیه ۲۴ ساعته مشغول استخراج است