پوتین: استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا پاسخی متقارن به همراه خواهد داشت

پوتین: استقرار موشک های آمریکا در اروپا پاسخی متقارن به همراه خواهد داشت
پوتین: استقرار موشک های آمریکا در اروپا پاسخی متقارن به همراه خواهد داشت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین می گوید خروج آمریکا از پیمان‌های تسلیحاتی نظیر پیمان منع تولید و گسترش سلاح های هسته ای میان برد به «مسابقه تسلیحاتی» دامن خواهد زد.

آگهی

ولادیمیر پوتین می گوید خروج آمریکا از پیمان های تسلیحاتی نظیر پیمان منع تولید و گسترش سلاح های هسته ای میان برد به «مسابقه تسلیحاتی» دامن خواهد زد و زمینه شرایطی «بسیار خطرناک» برای جهان فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در مسکو خاطرنشان کرد: «در صورت از بین رفتن این توافق ها دیگر عملا هیچگونه محدودیتی در زمینه کنترل تسلیحات وجود نخواهد داشت و این شرایط از دید من بسیار خطرناک است. در این صورت تنها مسابقه تسلیحاتی برجای خواهد ماند.»

آقای پوتین که در مسکو به همراه جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا در یک کنفرانس خبری مشترک سخن می گفت، تصریح کرد: «مسئله نگران کننده این است که پیمان موشک های ضد بالستیک پیشتر (در سال ۲۰۰۱) لغو شده و حالا تنها می توان بر سر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد گفتگو کرد و سرنوشت پیمان کاهش سلاح های استراتژیک (موسوم به پیمان استارت) نیز نامشخص است.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه با طرح این سوال که «آمریکا پس از کنار رفتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد چه خواهد کرد؟» افزود: «اگر آنها اقدام به استقرار سیستم های موشکی در اروپا کنند در این صورت ما نیز به گونه ای متقارن پاسخ خواهیم داد.»

ولادیمیر پوتین در عین حال به اشاره به اینکه یازدهم نوامبر در جریان نشستی در پاریس با همتای آمریکایی خود در این خصوص صحبت خواهد کرد به آندسته از کشورهای اروپایی که استقرار موشک های استراتژیک آمریکا را در خاک خود می پذیرند هشدار داد و تصریح کرد که «با پاسخ های متقابل مواجه خواهند بود.»

بیشتر بخوانید:

مسکو پیشتر نیز تصمیم واشنگتن برای خروج از پیمان بین المللی منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را «مخاطره آمیز» توصیف کرده بود.

تاس، خبرگزاری رسمی روسیه روز یکشنبه به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد: «خروج آمریکا از پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد بسیار خطرناک است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه به صورت یکجانبه اعلام کرد که کشورش از این پیمان بین المللی با روسیه که در دوره جنگ سرد منعقد شده، خارج می شود.

رئیس جمهوری آمریکا نقض این توافق توسط مسکو را دلیل و بهانه خروج کشورش از آن عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:

پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد، در سال ۱۹۸۷، توسط رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، امضا شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توصیف خلبان اسرائیلی از ماموریت رهگیری پهپادهای ایرانی: مانند «تاپ گان» در «جنگ ستارگان» بود

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید

اولین اظهار نظر پوتین بعد از حمله موشکی و پهپادی مستقیم ایران به اسرائيل