اعلام جرم علیه دختر سوئدی که از مهاجر افغان در هواپیما دفاع کرده بود

اعلام جرم علیه دختر سوئدی که از مهاجر افغان در هواپیما دفاع کرده بود
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته این وکیل، خانم ارسون به رغم اتهامی که علیه او مطرح شده، قصد دارد به فعالیت خود برای جلوگیری از اخراج پناهجویان افغان ادامه دهد.

آگهی

دادگاهی در سوئد برای یک زن جوانی که چندی پیش در هواپیما از یک پناهجوی افغان دفاع کرده بود قرار مجرمیت صادر کرد.

الین ارسون ۲۱ ساله در تاریخ یکم مرداد گذشته در هواپیمایی که از گوتنبرگ عازم ترکیه بود در مقام دفاع از یک پناهجوی افغان بر آمد که درخواست پناهدگی‌اش رد شده و قرار بود از خاک سوئد اخراج شود. او به نشانه اعتراض به اخراج این پناهجو از نشستن روی صندلی خود سر باز زد. وی ضمن مقاومت در برابر مأموران، از این صحنه فیلم‌برداری و ویدئوی آن را با توضیح انگلیسی خودش به طور مستقیم در فیس‌بوک همرسانی کرد.

اکنون مقام‌های قضایی سوئد اریک ارسون را به نقض قانونی متهم کرده‌اند که بر اساس آن هیچ کس حق ندارد در هنگام برخاستن هواپیما، در صندلی خود ننشسته و ایستاده باشد. هر گونه تخطی از این قانون در سوئد موجب جریمه نقدی و حبس تا شش ماه می‌شود.

جیمز وُن، قاضی تحقیق این پرونده می‌گوید متهم به طور مشخص به هدف بازداشتن هواپیما از پرواز دست به چنین اقدامی زده است. اما توماس فرید، وکیل خانم ارسون می‌گوید موکلش به هیچ روی انتظار متهم شدن را نداشته و از این اقدام دادگستری یکه خورده است.

الین ارسون که دانشجو و کنشگر حقوق پناهجویان است، در آن روز با خریدن بلیت پرواز تنها به منظور جلوگیری از اخراج پناهجوی افغان وارد هواپیما شده بود.

خانم ارسون در هواپیما به ‌طوری که سایر مسافران هم متوجه شوند، اعلام کرد که در افغانستان جنگ است و در صورتی که آن پناهجو فرد از سوئد اخراج شود در کشور خودش کشته می‌شود.

گرچه اعتراض این کنشگر جوان باعث تأخیر در پرواز هواپیما شد و مأموران بالاخره مجبور شدند پناهجوی ۵۰ ساله افغان را از هواپیما بیرون ببرند، اما در نهایت او از سوئد اخراج و به کشورش بازگردانده شد.

وکیل الین ارسون می‌گوید این اقدام او جرم نیست، زیرا وی «به طور قانونی» تلاش کرده تا اعتراض کند. او همچنین گفته است که موکلش منتظر فرمان خلبان برای ترک هواپیما بوده و به محض این که خلبان از او می‌خواهد از هواپیما بیرون برود، او به اعتراض خود پایان داده و پیاده می‌شود.

به گفته این وکیل، خانم ارسون به رغم اتهامی که علیه او مطرح شده، قصد دارد به فعالیت خود برای جلوگیری از اخراج پناهجویان افغان ادامه دهد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استکهلم یک خبرنگار چینی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی اخراج کرد

پیامدهای جنگ غزه؛ سوئد برای برگزاری مسابقه یوروویژن آنهم با تدابیر امنیتی بالا آماده می‌شود

دادگاه سوئد: مالک زمینی که شهاب‌سنگ در آن سقوط کرده بود صاحب آن است