برادر ژانرال عبدالرازق رئیس پلیس قندهار شد

برادر ژانرال عبدالرازق رئیس پلیس قندهار شد
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرگ عبدالرازق در قندهار که یکی از مهم‌ترین ولایات افغانستان از نظر استراتژیک در مجاورت پاکستان است، خلأ قدرت مهمی در این ولایت به وجود آورده است.

آگهی

تادین خان، برادر ژنرال (جنرال) عبدالرازق که هفته پیش در حمله طالبان جان خود را از دست داد، سرپرست قومندانی (فرماندهی) پلیس قندهار شد.

ژنرال عبدالرازق که یکی از مخالفان گروه طالبان به شمار می‌رفت، هفته گذشته در حمله طالبان به محل برگزاری نشست مسئولان افغان با اسکات میلر، فرمانده آمریکایی ناتو کشته شد. او یکی از قدرتمندترین و بانفوذترین چهره‌های دولت افغانستان در جنوب کشور بود.

این حمله در چهارچوب فعالیت‌های گروه طالبان برای ناامن ساختن فضای افغانستان پیش از انتخابات و زیر فشار گذاشتن محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور ارزیابی شده است.

ژنرال عبدالرازق دارایی‌های تجاری زیادی داشت و متهم بود که از محل قاچاق مرزی در منطقه زادگاهش اسپین بولدک در مرز افغانستان با پاکستان درآمد هنگفتی به دست آورده است. قبیله او پشتون اچکزی نیز از قبایل ثروتمند افغانستان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

ژنرال عبدالرازق با آن که اختلافاتی با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان داشت اما به دلیل برخورداری از حمایت محلی در سمت خود باقی مانده بود.

از لحظه اعلام جانشینی تادین خان، برادر کوچک رازق به سمت سرپرست قومندانی، مخالفت‌ها با این انتصاب به دلیل بی‌تجربه بودن او آغاز شد. گفته می‌شود درخواست انتصاب تادین خان در ابتدا از سوی دولت غنی رد شده، اما در پی تهدید قبیله اچکزی به تحریم انتخابات، بالاخره با درخواست جانشینی او در این سمت موافقت شده است.

رویترز
صف رأی‌دهندگان در انتخابات پارلمانی افغانستانرویترز

عبدالرشید خان، استاد دانشگاه کابل به خبرگزاری رویترز گفت: «غنی می‌داند که به حمایت بسیاری از قبایل نیازمند است تا بتواند قدرت خود را بازسازی کند. بنابراین نیاز دارد که به حرف آنها گوش کند و درخواست‌شان را بپذیرد.»

انتخابات پارلمانی افغانستان که درآمد مهمی بر انتخابات ریاست‌ جمهوری سال آینده در این کشور است، به دلیل ترور عبدالرازق در قندهار به تعویق افتاده و قرار است روز شنبه آینده در این ولایت جنوبی برگزار شود.

مرگ عبدالرازق در قندهار که یکی از مهم‌ترین ولایات افغانستان از نظر استراتژیک در مجاورت پاکستان است، خلأ قدرت مهمی در این ولایت به وجود آورده است.

خبرنامه یورونیوز را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی از احتمال تقلب و تخلف انتخاباتی در قندهار؛ «باشندگان سر صبح با صندوق‌های پر شده مواجه شدند»

برگزاری انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار افغانستان

حمله انتحاری افغانستان؛ مترجم رانده شده از فرانسه کشته شد