روحانی: نگران ۱۳ آبان نباشید هیچ اتفاقی نمی‌افتد

روحانی: نگران ۱۳ آبان نباشید هیچ اتفاقی نمی‌افتد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس جمهوری ایران می‌گوید با اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا در اواسط آبان، تاثیر جدی بر اقتصاد ایران وارد نخواهد شد.

آگهی

حسن روحانی روز یکشنبه ۲۲ مهر ماه در سخنرانی خود در دانشگاه تهران می‌گوید نگرانی بابت اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا ندارد.

رئیس جمهوری ایران که به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران حاضر شده بود به مشکلات اقتصادی هم اشاره کرد.

«اگر شما هفته‌ای یک بار قیمت‌ها را می‌بینید، من هر روز می‌بینم و می‌دانم و مردم چه مشکلاتی برای تامین نیازهای خود دارند. مخصوصا آنهایی که حقوق ثابت دارند. اما ما باید در این راه امید داشته باشیم. ما نمی‌گوییم مشکل نداریم، مشکل هست اما باید با امید از این مشکلات عبور کنیم.»

آقای روحانی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش از زیاد بودن نقد انتقاد کرد و افزود: «نقد مانند نمک است که اگر زیاد باشد غذا شور می‌شود و نمی شود خورد. دانشجو باید نقاد باشد، اما نقدها باید با اطلاعات کافی باشد. فردا با برخی اقتصاددان‌هایی که نامه سرگشاده نوشتند دیدار می‌کنم و برخی حرف‌هایم را به آنان خواهم زد. ما وقتی از موضوعی نقد می‌کنیم باید شرایط کشور را بدانیم، شما وقتی دستور ورزش به فردی می‌دهید باید به سن و شرایط او هم توجه کرد.»

حسن روحانی همچنین با اشاره به نگرانی‌هایی که در خصوص زمان اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران طرح می‌شود، اظهار داشت: «آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است نه قبل از ۱۳آبان قبل از ۱۳ مهر انجام داده و همه کارها را کرده است. چیزی به نام ۱۳آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه اش تبلیغات است.»

بیشتر بخوانید:

رئيس جمهوری ایران با اشاره به روندی که دولت کنونی آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته آن‌را بدترین در تاریخ خواند. «سوال می‌پرسید چرا می‌گویید شرایط بهتر می‌شود؟ شرایط این را می‌گوید اما در برابر آمریکا ایستاه‌ایم. این تیمی که در آمریکا وجود دارد بدترین تیمی است که در برابر ایران قرار دارد. آنها با جنگ روانی شروع کردند، هدف بعدی آنها جنگ اقتصادی و سپس تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن است و هدف نهایی آنها مشروعیت زدایی برای تغییر رژیم در ایران است.»

حسن روحانی همچنین به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و افزود: «قتی آمریکا از برجام خارج شد، توقعشان این بود که ما هم خارج شویم اگر ما خارج می‌شدیم چه اتفاقی می‌افتاد پرونده به شورای امنیت برمی‌گشت و تحریم‌های بین‌المللی هم مجددا اجرا می‌شد. همه دنیا پشت سر آمریکا می‌ایستاد و ما تنها می‌ماندیم اما تدبیر به خرج دادیم.»

رئيس جمهوری ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش در دانشگاه تهران به دیوان لاهه اشاره کرد: « همیشه افتخار می‌کردیم که در دوران دکتر مصدق انگلیس از ما شکایت کرد. تیم دکتر مصدق به دادگاه رفت تا بگوید آن دادگاه صلاحیت رسیدگی به این شکایت را ندارد. دادگاه در نهایت به نفع ایران رای داد، امروز ما شکایت کردیم و هم در صلاحیت پیروز شدیم و هم در اجرای موقت.»

آقای روحانی همچنین به خاطره‌ای از سفر خود به نیویورک از قول یک مقام اروپایی اشاره کرد: «در سفر اخیر من به نیویورک نخست وزیر یکی از کشورهای مهم اروپایی به من گفت اگر پنج سال پیش به من می‌گفتند در دعوای میان ایران و آمریکا، اروپا پشت سر ایران خواهد ایستاد می‌گفتم این از محالات است اما اکنون طوری شده است که در دعوای اخیر اروپا پشت سر ما ایستاده است.»

گفتنی است این جلسه روحانی در حالی برگزار شد که خبرگزاری مخالف دولت توجه چندانی به آن نداشتند و خبرگزاری‌هایی چون تسنیم، فارس و مهر هیچ عکاسی برای سخنرانی رئیس جمهوری ایران ارسال نکرده بودند. این اقدام کم‌سابقه نشان از نارضایتی این رسانه‌ها از عملکرد دولت و حسن روحانی دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: مکانیسم اروپا برای تعامل تجاری با ایران گامی مهم در حفظ برجام است

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند