کاتالونیا، شکاف در اردوی استقلال طلبان به کام احزاب مخالف

کاتالونیا، شکاف در اردوی استقلال طلبان به کام احزاب مخالف
کاتالونیا، شکاف در اردوی استقلال طلبان به کام احزاب مخالف
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اختلاف نظر جدایی طلبان را در موضع ضعف قرار داده است به نحوی که آنها دیگر از قدرت پیشین برای به تصویب رساندن قطعنامه های نمادین جهت دفاع از حق تعیین سرنوشت و استقلال منطقه کاتالونیا و یا به نقد کشیدن پادشاه اسپانیا برخوردار نیستند.

آگهی

اختلاف دیدگاه میان دو حزب اصلی تشکیل دهنده ائتلاف استقلال طلب حاکم بر کاتالونیا دولت خودمختار این منطقه به ریاست کیم تورا را با خطر انحلال مواجه کرد.

دو حزب تشکیل دهنده دولت ائتلافی یعنی «چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا» و «اجماع برای کاتالونیا» از چند ماه پیش بر سر نحوه پاسخ و واکنش به حکم تعلیق دستگاه قضایی اسپانیا بر ضد شش نماینده استقلال طلب دستگیر و یا تبعید شده این منطقه به شدت با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کرده اند.

دستگاه قضایی اسپانیا به دلیل «نقش داشتن این افراد در اعلان بی پایه و اساس استقلال منطقه» آنها را از کار برکنار و از شرکت در انتخابات محروم کرده است.

بیشتر بخوانید:

«چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا» خواهان اتخاذ رویکردی متعادل و میانه رو است و حاضر شده تا دو تن از نمایندگان مشمول این حکم قضایی را جایگزین کند در حالی که «اجماع برای کاتالونیا» حزب تحت ریاست کارلوس پوجدمون، رئیس سابق این منطقه خودمختار، از انجام این جایگزینی سرباز زده و خوستار احقاق حق چهار نماینده معلق خود برای رای دادن شده است.

با اوج گیری این اختلاف نظر حزب «چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا» روز سه شنبه برای جلوگیری از رای نمایندگان تعلیق شده شریک ائتلافی خود اعلام کرد با اپوزیسیون و جناح مخالف استقلال متحد شده است. این امر جدا از تشدید تنش میان دو حزب ائتلافی، سبب شده است تا روژه تورنت، رئیس مجلس منطقه ای و عضو حزب «چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا» با خطر پیگرد قضایی مواجه شود.

از سوی دیگر سلب حق رای از کارلوس پوجدمون و سه نماینده دیگر محبوس «اجماع برای کاتالونیا» باعث شده تا احزاب حامی دستگاه اجرایی حاکم به ریاست کیم تورا در اقلیت قرار گیرند. بدین ترتیب احزاب حامی دستگاه اجرایی در کاتالونیا اینک از ۱۳۵ کرسی پارلمان منطقه ای تنها شصت و یک کرسی را به خود اختصاص داده اند.

این وضعیت جدایی طلبان را در موضع ضعف قرار داده است به نحوی که آنها دیگر از قدرت پیشین برای به تصویب رساندن قطعنامه های نمادین جهت دفاع از حق تعیین سرنوشت و استقلال منطقه کاتالونیا و یا به نقد کشیدن پادشاه اسپانیا برخوردار نیستند.

احزاب مخالف اینک با استفاده از شکاف ایجاد شده میان دو حزب اصلی استقلال طلب کمتر از یکسال پس از برگزاری انتخابات منطقه ای خواهان برگزاری انتخاباتی جدید شده اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بارسلون صحنه درگیری پلیس و جدایی‌طلبان؛ ۱۱ نفر بازداشت و ۳۲ نفر مجروح شدند

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟