لاوروف: حمله سایبری کذب و اخراج چهار تبعه روس از هلند سوء تفاهم است

 لاوروف: حمله سایبری کذب و اخراج چهار تبعه روس از هلند یک «سوء تفاهم» است
لاوروف: حمله سایبری کذب و اخراج چهار تبعه روس از هلند یک «سوء تفاهم» است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه درحالی ادعای مقامات هلندی را «کذب محض» قلمداد می‌کند که دستگاه قضایی آمریکا نیز روز پنجشنبه هفت مامور سرویس‌های اطلاعاتی ارتش روسیه را به دست داشتن در راه‌اندازی یک کارزار حملات سایبری متهم کرد.

آگهی

مسکو با رد ادعاهای مطرح شده مبنی بر تلاش این کشور برای حمله سایبری به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی تاکید کرد که اخراج چهار تبعه این کشور از هلند ماحصل یک «سوء تفاهم» بوده و هیچ مدرک و سندی برای این ادعا وجود ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در جریان یک کنفراس خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود در مسکو ضمن اعلام این مطلب یادآور شد: «هیچ نکته مخفی و رمزآلودی در سفر متخصصین ما به هلند وجود ندارد و آنها صرفا در قالب یک سفر "روتین" به این کشور سفر کرده بودند.»

آقای لاوروف برای توضیح بیشتر تصریح کرد: «این افراد نه در هتل و نه درفرودگاه خود را مخفی نکرده بودند و به صورت مخفیانه نیز راهی فرودگاه نشده بودند. آنها بدون هیچ توجیهی دستگیر شده‌اند و این مسئله بیشتر به یک سوء تفاهم شباهت دارد.»

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که وزیر امور خارجه روسیه هیچ اشاره‌ای به نوع تخصص افراد دستگیر شده در هلند نکرد و توضیحات بیشتری در باره آنچه وی "سفر روتین" قلمداد کرد نیز ارائه نداد.

به گفته سرگئی لاوروف این ماجرا که به ماه آوریل گذشته باز می‌گردد و روز پنجشنبه گذشته توسط هلند رسانه‌ای شد نشان دهنده وجود نوعی «بدگمانی نسبت به مکانیزم‌های موجود» جهت پرداختن به مسائل این‌ چنینی است.

تنش دیپلماتیک و احضار سفیر هلند در مسکو

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از احضار سفیر هلند در مسکو جهت اعتراض به دستگیری و اخراج چهار تبعه خود از این کشور خبر داد.

هلند روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد یک حمله سایبری به سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی را که مقر آن در لاهه است کشف و خنثی کرده است. به گزارش رسانه‌ها، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در ماه‌های اخیر مشغول تحقیق بر روی ماهیت و چگونگی حمله شیمیایی به سرگئی اسکریپال، افسر اطلاعاتی پیشین روسیه در خاک بریتانیا بوده است.

آژانس اطلاعات نظامی هلند با اعلام این مطلب چهار فرد روس را که گذرنامه‌های دیپلماتیک در اختیار داشتند عامل این حمله معرفی کرده بود. بنا به ادعای آژانس اطلاعات نظامی هلند این افراد روز ۱۰ آوریل به هلند رسیدند و با ابزارهای جاسوسی در هتل کناری چسبیده به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی مستقر شدند که پس از لو رفتن ماجرا توسط ماموران هلندی بازداشت شدند.

روسیه درحالی ادعای مقامات هلندی را کذب محض قلمداد می‌کند که دستگاه قضایی آمریکا نیز روز پنجشنبه هفت مامور سرویس‌های اطلاعاتی ارتش روسیه را به دست داشتن در راه‌اندازی یک کارزار حملات سایبری متهم کرد.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که این افراد در هدایت حملات سایبری بر ضد چند نهاد ورزشی، یک آژانس بین‌المللی و یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه انرژی هسته‌ای نقش داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، چین و کره شمالی به اتهام حملات سایبری

وزارت دادگستری آمریکا هفت مامور امنیتی روسیه را به انجام حملات سایبری متهم کرد

جنگ سایبری علیه روسیه: آمریکا برای عملیات از جانب ناتو ابراز آمادگی کرد