کنسرت «زهره»‌؛ نوای ساز زنان افغان در لیسبون

کنسرت «زهره»‌؛ نوای ساز زنان افغان در لیسبون
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

این اولین اجرای جهانی این گروه ارکستر نیست. با این حال دختران جوان عضو ارکستر «زهره» بعد از بازگشت به کشور ممکن است از سوی خانواده یا جامعه مورد تهدید قرار بگیرند.

آگهی

ارکستر زنان افغان موسوم به «زهره» در لیسبون برنامه اجرا کرد. این ارکستر اولین و تنها گروه موسیقی زنان افغان است که در «جشنواره نوازندگان جوان» در پایتخت پرتغال به روی صحنه رفت.

رهبری این ارکستر را نگین خپلواک برعهده دارد. ۲۵ دختر عضو این ارکستر بین ۱۲ تا ۲۰ سال سن دارند که مشغول یادگیری موسیقی در انستیتو ملی موسیقی افغانستان هستند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

انستیتو ملی موسیقی افغانستان را احمد سرمست در سال ۲۰۱۴ در کابل تاسیس کرد و در آن دخترها و پسرها در کنار هم موسیقی می‌آموزند.

این دخترها بعد از بازگشت به کشوری که زنان در آن هنوز راه درازی برای رسیدن به برابری جنسیتی دارند، ممکن است با تهدیدهای خانواده خود و یا جامعه روبرو شوند.

بیشتر بخوانید: گروه راک افغان اریکین در ایران؛ لذت شنیدن موسیقی در کارگاه نجاری

این اولین اجرای جهانی گروه «ارکستر زهره» نیست. نوازندگان جوان این ارکستر در سال ۲۰۱۷ میلادی نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد، داووس نیز برنامه اجرا کرده بودند.

طی دهه‌های متمادی نوازندگان و موسیقیدانان افغان، بویژه زنان نوازنده به خاطر ممنوعیت موسیقی و سیاست‌های افراطی طالبان در رابطه با حقوق زنان ضربه بزرگی متحمل شده‌اند.

«جشنواره نوازندگان جوان» روز ۲۸ و ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی در لیسبون برگزار شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با «فرمانده علیپور» پس از متواری شدن از حمله کماندوها

جوانان افغانستان خطاب به رئیس جمهور: «مولانا هویت ماست؛ نه شتر»

از روسیه تا ایران و امارات؛ سیل در افغانستان ده‌ها قربانی گرفت و پروازهای فرودگاه دبی را مختل کرد