با دوربین یورونیوز در تورقوزآباد

با دوربین یورونیوز در تورقوزآباد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی سالیانه خود در مجمع عمومی سازمان ادعا کرد ایران در تورقوزآباد فعالیت اتمی پنهانی دارد.

آگهی

از روز پنجشنبه بود که نام تورقوزآباد به زبان ها افتاد و جستجو برای این واژه در فضای مجازی به اوج رسید. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی سالیانه خود در مجمع عمومی سازمان ادعا کرد ایران در این آدرس فعالیت اتمی پنهانی دارد و از یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا پیش از پاکسازی آن توسط ایرانیان، این محل را بازرسی کند.

پس از آن بود که تورقوزآباد به سوژه داغ فضای مجازی ایرانی ها تبدیل شد. پرسش های زیادی به یکباره مطرح شد. از جمله اینکه آیا واقعا این «کارگاه» محلی سری برای مخفی کردن حجم زیادی از مواد و تجهیزات برنامه مخفی اتمی ایران بوده است؟ یا اینکه به نخست وزیر اسرائیل آدرس غلط داده اند؟ و سئوالاتی با مضامین مشابه.

مقامات ایران از جمله جواد ظریف وزیر خارجه و معاونش عباس عراقچی به این ادعا بلافاصله واکنش نشان دادند. عده ای هم بودند که در صحت ادعای نخست وزیر اسرائیل تردید نکردند. اما «غیرمعمول» بودن ادعای بنیامین نتانیاهو در مجموع کفه را بسود دسته ای که ادعای او را جدی نگرفته بودند سنگین کرد واین موضوع دستمایه طنزپردازی بسیاری از ایرانیان در فضای مجازی شد. البته این نخستین باری نبود که نخست وزیر اسرائیل ادعایی را در مورد فعالیت هسته ای ایران مطرح می کرد. او حتی شنبه شب در مصاحبه با شبکه سی ان ان با دفاع از ادعای خود در صحن مجمع عمومی، گفت: «از زمانی که ما آرشیو اطلاعات اتمی ایران را کشف کردیم، آن‌ها [مقامات ایرانی] در تقلا بوده‌اند تا انبار تجهیزات اتمی را پاکسازی کنند. ماه گذشته آن‌ها ۱۵ کیلوگرم ماده رادیو اکتیو را از آن محل خارج کردند و در تهران پخش کردند. من به ساکنان تهران که در خطر هستند گفتم که چنین چیزهایی را دارند مثل پنکیک می‌فروشند.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

بیشتر بخوانید:

تورقوزآباد یا دارقوزآباد؛ واکنش کاربران ایرانی به "افشاگری‌های" نتانیاهو

واکنش‌ها به سخنرانی نتانیاهو؛ از «نمایش مضحک» تا «ادعای گمراه کننده»

جواد منتظری، خبرنگار یورونیوز برای بررسی میدانی موضوع با دوربین خود به کوچه مهر تورقوزآباد رفت. مشاهدات خبرنگار ما حاکی از آن است که بر خلاف تاسیسات هسته ای ایران که ساختار امنیتی و محافظت شده محکم وپیچیده ای دارند این «انبار» فاقد ابتدایی ترین امکانات برای محافظت از یک مکان مهم به نظر می رسد. چند دوربین مدار بسته که تمامی قالی شویی های اطراف نیز به آن مجهز بودند و نگهبانی که به گفته او به دستور مالک انبار اجازه نداشت در را بر روی کسی بگشاید و از حضور خبرنگاران به آن محل کلافه بود و حتی به سوی دوربین یورونیوز که سعی داشت از پشت حصار ساختمان از داخل حیاط تصویر بگیرد سنگ پرتاب کرد تا تلاش های ما برای فیلمبرداری از داخل «کارگاه» بی نتیجه بماند.

اما همسایگان این انبار که عمدتا صاحبان و کارگران کارخانه های قالیشویی هستند از شنیدن چنین خبری متعجب شده اند و صحت چنین ادعایی را بعید می دانند. آنها معتقدند بنیامین نتانیاهو فریب خورده و این رفتار اسرائیل بیشتر به منظور فشار بیشتر بر مردم ایران است.

یکی از همسایه ها و صاحب کارخانه قالی شویی در این باره به خبرنگار یورونیوز می گوید: «این اطلاعات را حتما یک نفر داده و با آن این را (نتانیاهو) سرکار گذاشته. شما این ملک را نگاه کنید متوجه می شوید که چیزی نیست. مالک آن الان اینجا آب هم ندارند برای نوشیدن، یک ماه پیش از اداره آب آمدند و آب این ساختمان را هم قطع کردند آن وقت می آید اتم درست کند برای من...»

یک خانم که کارگر کارخانه مجاور اینجاست از حرفهای بنیامین نتانیاهو حیرت زده نشده است. او می گوید: «اسرائیل این حرف ها را زده ، معلوم است دیگر اسرائیل همیشه با ما بد است و سر جنگ دارد این چیزی است که معلوم است.»

یکی دیگر از اهالی محل هم معتقد است هدف از پرداختن به چنین مسائلی بیشتر با هدف گمراه کردن مردم از مشکلات معیشتی و اقتصادی فعلی است. او می گوید: «این حرف ها را می زنند برای اینکه ذهن مردم را به چیزهای دیگری منحرف کند، می دانند که مردم در فشار اقتصادی هستند اذهان مردم را مشوش می کنند تا مثلا بتوانند مردم را نسبت به رژیم بدبین کنند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۲ گزارش اخیرش تایید کرده که ایران به تعهداتش در برجام متعهد بوده است. ایران نیز ادعا دارد به صورت مرتب آژانس را در جریان فعالیت‌های خود در این حوزه قرار می‌دهد و هیچگونه نگرانی از بابت این گونه ادعاها ندارد. باید منتظر ماند و دید در نهایت آژانس خواستار بازدید از این «کارگاه» خواهد شد یا باید از هم اکنون پرونده را بایگانی شده تلقی کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو: وقتی ایران ۳۰ موشک به سمت ما شلیک کرد، انتظار دارید بنشینیم و نگاه کنیم؟

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

طرح امانت‌سپاری منشور کوروش به اسرائیل؛ ایران پیگیری حقوقی می‌کند