آمریکا کنسولگری خود در بصره را به خاطر «تهدیدات ایران» بست

آمریکا کنسولگری خود در بصره را به خاطر «تهدیدات ایران» بست
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد دستور تعطیلی و تخلیه کنسولگری خود در شهر بصره عراق را به خاطر حمله‌های هفته‌های اخیر شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران صادر کرده است.

آگهی

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد دستور تعطیلی و تخلیه کنسولگری خود در شهر بصره عراق را به خاطر حمله‌های هفته‌های اخیر شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران صادر کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با تایید این خبر گفت: «در طول هفته‌های گذشته تهدیداتی که حکومت ایران، سپاه قدس و شبه‌نظامیان وابسته و تحت کنترل قاسم سلیمانی متوجه کارکنان و اماکن ایالات متحده داشته‌اند افزایش یافته است. آن شبه‌نظامیان به طور مکرر با آتش غیرمستقیم کنسولگری ما در شهر بصره و در سفارتمان در بغداد را هدف گرفته‌اند.»

آقای پمپئو اضافه کرد: « به حکومت ایران توصیه می‌کنم که بداند آمریکا ایران را مسئول مستقیم هرگونه آسیبی به جان آمریکایی‌ها یا اماکن دیپلماتیک‌مان در عراق و یا در هر جای دیگری می‌داند؛ خواه مستقیما توسط نیروهای ایران انجام گرفته باشد خواه توسط شبه‌نظامیان نیابتی مرتبط با آن‌ها. صریح می‌گویم که ایران باید بفهمد که آمریکا متناسب و قاطعانه به چنین دست حملاتی واکنش خواهد داد.»

پیشتر در روز جمعه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع در وزارت دفاع آمریکا خبر داده بود که ارزیابی‌های اطلاعاتی این نهاد نشان می‌دهد شبه‌نظامیان وابسته به ایران در صدد انجام حملاتی علیه نیروها یا منافع آمریکا هستند. برخی از منابع خبری از شلیک سه موشک دیگر به نزدیکی کنسولگری آمریکا در بصره طی روزهای گذشته خبر داده بودند.

این مقامات تاکید کرده بودند که ظن آن‌ها عمدتا متوجه شبه‌نظامیان مستقر در سوریه و چندین ناحیه دیگر در منطقه خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید:

رویترز
شهر بصره در هفته‌های اخیر شاهد ناآرامی و تظاهرات اعتراضی بوده استرویترز

روز جمعه ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر) سه خمپاره به منطقه موسوم به منطقه سبز بغداد در نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کردند. همچنین روز شنبه ۱۷ شهریور (۸ سپتامبر) نیز کنسولگری آمریکا در بصره هدف حمله موشکی قرار گرفت. این دو حمله خسارت مالی یا جانی در پی نداشت.

در پی این رویدادها کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود «ایالات متحده رژیم تهران را مسئول هرگونه حمله‌ای می‌داند که به زخمی‌ شدن کارکنان و آسیب دیدن اماکن دولتی کشور [در عراق] بیانجامد.»

کنسولگری آمریکا در بصره، این دومین شهر بزرگ عراق، در سال ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد و یکی از سه مرکز اصلی آمریکا در این کشور به شمار می‌رود.

در هفته‌های گذشته شهر بصره شاهد ناآرامی‌ها در اعتراض به وضع اقتصادی و معیشتی بوده است. در جریان این سلسله‌ تظاهرات که با درگیری با پلیس همراه بود و ده‌‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، به کنسولگری ایران نیز حمله شد و ساختمان آن آسیب دید.

بیشتر بخوانید:

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ایران مسئول مرگ آمریکایی‌ها در عراق است

آمریکا ایران را مسئول حمله به منافع خود در عراق دانست

عراق؛ دهها کشته و مجروح در ناآرامی‌ها بصره و برخی استان‌ها