روحانی در نیویورک؛ دیدار رئیس جمهوری ایران با رهبران کشورهای اروپایی

روحانی در نیویورک؛ دیدار رئیس جمهوری ایران با رهبران کشورهای اروپایی
Copyright ایرنا
Copyright ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عمده محور این گفتگوها علاوه بر برجام و ضرورت حفظ آن، چگونگی ادامۀ همکاری‌های اقتصادی ایران با این کشورها با وجود تحریم‌های آمریکا و همچنین همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم بود.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران عصر سه‌شنبه در حاشیۀ هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با رهبران شماری از کشورهای جهان از جمله بریتانیا، فرانسه، بلژیک و نروژ دیدار کرد.

عمده محور این گفتگوها علاوه بر برجام و ضرورت حفظ آن، چگونگی ادامۀ همکاری‌های اقتصادی ایران با این کشورها با وجود تحریم‌های آمریکا و همچنین همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم بود.

دیدار با رئیس‌ جمهوری فرانسه

ایرنا
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسهایرنا

آقای روحانی در دیدار با همتای فرانسوی خود برای توسعۀ همکاری‌های دوجانبه در موضوعات مورد علاقۀ دو کشور از جمله انرژی و اقتصاد به گفتگو پرداخت.

رئیس جمهوری فرانسه نیز ضمن تاکید بر حمایت فرانسه از برجام و تسلیت به دلیل کشته شدن شماری از شهروندان ایران در حادثۀ تروریستی اهواز، تعامل و گفتگو با ایران را «به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه» در مسیر مبارزه با تروریسم جهانی مهم دانست و گفت: «باید تلاش کنیم با گسترش همکاری‌ها، در برابر تروریسم و یکجانبه‌گرایی در جهان بایستیم.»

دیدار با نخست‌وزیر بریتانیا

ایرنا
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیاایرنا

آقای روحانی در دیدار با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا با تاکید بر تلاش مشترک ایران و اروپا برای حفظ و اجرای برجام، از موضع واحد امضاکنندگان اروپایی برجام در حمایت از این توافق بین‌المللی ابراز خرسندی کرد و گفت: «باید تلاش کنیم با توسعۀ همکاری‌ها و رایزنی‌ها به چارچوب عملی مناسب برای حفظ و اجرای کامل این توافق بویژه در بخش‌های اقتصادی دست پیدا کنیم.» او با اشاره به پایبندی ایران به تعهدات خود در چهارچوب برجام افزود: «در توافقات چندجانبه، باید عمل به تعهدات از سوی طرفین، تعادل و توازن داشته باشد.»

آقای روحانی همچنین به تمایل ایران برای توسعۀ همکاری‌های دوجانبه با بریتانیا اشاره کرد و افزود: «گسترش همکاری‌های بانکی دو کشور می‌تواند موجب توسعۀ روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری فی‌مابین باشد.»

ترزا می نیز در پاسخ، ضمن تسلیت حادثۀ اهواز که منجر به مرگ ۲۴ تن از شهروندان ایران شد، بر ضرورت حفظ برجام در تمامی ابعاد آن و ادامۀ تلاش‌های تهران‌-لندن در این راستا تاکید کرد. او همچنین خاطرنشان کرد که کشورش از توسعۀ همکاری‌ها با ایران در بخش‌های مختلف استقبال می‌کند.

دیدار با نخست‌وزیر نروژ

ایرنا
ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژایرنا

آقای روحانی در دیدار با ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: «مشکل کنونی صرفا مربوط به ایران و آمریکا نیست زیرا دولت کنونی آمریکا در برابر قطعنامۀ شورای امنیت که به اتفاق آراء و از جمله رای مثبت خود این کشور تصویب شده، ایستاده و آن را نقض کرده است.»

نخست‌وزیر نروژ در پاسخ با تاکید بر قصد کشورش برای گسترش همکاری‌ها با ایران گفت: «امیدوارم همگان بتوانیم از برجام به عنوان مبنای توسعۀ مناسبات استفاده کنیم... برای ما تداوم برجام برای بهبود مناسبات بسیار مهم است و متاسفانه موضوعات سیاسی به این توافقنامۀ خوب لطمه زده است.»

خانم سولبرگ افزود: «به آژانس و گزارش‌های این نهاد بین‌المللی دربارۀ برنامۀ هسته‌ای ایران ایمان داریم و خرسندیم که ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده است... ما نیز به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا در پی اقداماتی هستیم که باوجود تحریم‌های آمریکا، روابط با ایران گسترش یابد.»

دیدار با نخست‌وزیر بلژیک

ایرنا
شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیکایرنا

شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک در ملاقات با حسن روحانی گفت: «بلژیک طرفدار چندجانبه گرایی است و از هیچ تلاشی برای حفظ برجام دریغ نکرده است و امیدواریم مفاد توافق برجام به طور کامل محقق شود.»

او با اشاره به اینکه «از زمان پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است که اروپا با روسیه و چین برای حفظ یک توافق متحد شده باشد» افزود: «با وجود فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا، ارادۀ اتحادیه اروپا ایجاد ساز و کار جدید مالی برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری با ایران است... اروپا به دنبال یک سیستم پرداختی جایگزین است تا به شرکتها برای سرمایه گذاری در ایران اطمینان دهد.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجالی‌ترین سخنرانی‌های سازمان ملل: از کف پای رجایی تا تمسخر ترامپ

نتانیاهو: اسرائیل به عملیاتش در سوریه علیه مواضع ایران ادامه می‌دهد

فولکس واگن به فعالیتهایش در ایران پایان می‌دهد