پناهجویان آکواریوس ۲ بین چهار کشور اروپایی تقسیم می‌شوند

پناهجویان آکواریوس ۲ بین چهار کشور اروپایی تقسیم می‌شوند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شامگاه سه شنبه پرتغال، فرانسه و اسپانیا برای تقسیم این پناهجویان به توافق رسیدند.

آگهی

دولت مالت روز چهارشنبه اعلام کرد کشتی آکواریوس ۲ که حامل پناهجویان است نخست از مسیر آبهای بین‌المللی راهی مالت می‌شود تا پس از آن مسافرانش راهی خاک چهار عضو اتحادیه اروپا شوند.

از میان ۵۸ پناهجوی مسافر این کشتی ۱۰ تن راهی پرتغال می‌شوند. وزیر کشور پرتغال طی بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام حرکتی انسان‌دوستانه بوده و پاسخی است از روی همبستگی به موج پناهجویانی که از راه مدیترانه به اروپا می‌‌رسند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

جوزف موسکا، نخست‌وزیر مالت در پیامی توییتری اعلام کرده بود که این کشور دیگر بار با همراهی فرانسه پیشگام شده تا برای بن‌بست پناهجویان راه‌حلی دست و پا کند.

شامگاه سه شنبه پرتغال، فرانسه و اسپانیا برای تقسیم این پناهجویان به توافق رسیدند. این در حالی است که برونو لومر،‌ وزیر دارایی فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور براساس قوانین اروپایی آماده پذیرش تمامی مسافران این کشتی نیست و بنابراین این کشتی اجازه ورود به بندر مارسی فرانسه را نیافت.

کشیتی آکواریوس ۲ تنها کشتی امدادرسان است که در حال حاضر در نواحی مرکزی مدیترانه فعالیت می‌کند و پناهجویان سرگردان در این دریا را نجات می‌دهد.

این درحالی است که روز دوشنبه مقامات پاناما اعلام کردند کشتی آکواریوس ۲ دیگر حق ندارد تحت نام پاناما و با پرچم این کشور دریانوردی کند. ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا این کشتی را به ایجاد اختلال در فعالیت گارد ساحلی لیبی متهم کرده و خواستار آن شده بود که پاناما پرچم خود را از این کشتی نجات پس بگیرد.

دو سازمان «اس.‌او.‌اس مدیترانه» و «پزشکان بدون مرز» که فعالیت کشتی آکواریوس را اداره می‌کنند اعلام کرده‌اند که این تصمیم دولت پاناما به معنی آن است که صدها زن و مرد و کودک پناهجو به مرگ در مدیترانه محکوم خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

پاناما حق دریانوردی «آکواریوس۲» با پرچم این کشور را پس گرفت

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

باشگاه فوتبالی برای پناهندگان در ایتالیا

سازمان بین‌‌المللی مهاجرت: ۶۳ هزار نفر طی ده سال در مسیرهای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شدند

واکنش عفو بین‌الملل به لایحه «ترامپی» دولت استرالیا؛ آیا سفر و مهاجرت ایرانیان ممنوع می‌شود؟