افزایش بهای نفت در سایه تحریم نفتی ایران

افزایش بهای نفت در سایه تحریم نفتی ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان بازار نفت معتقدند که تحریم آمریکا علیه ایران سبب کاهش روزانه حدود ۱ تا ۱/۵ میلیون بشکه نفت در بازار جهانی خواهد شد.

آگهی

بهای نفت خام در بازارهای جهانی در سایه تحریم نفت ایران و بی‌میلی اوپک به افزایش تولید نفت در آستانه رکورد شکنی قرار گرفت. 

بهای نفت برنت دریای شمال روز سه شنبه در بازار جهانی نفت با ۳ درصد افزایش (۸۱/۴۵ دلار) به بالاترین میزان خود در چهار سال گذشته (۸۱/۴۸ دلار) بسیار نزدیک شد.

این درحالیست که تحریم نفتی ایالات متحده علیه ایران از ۴ نوامبر/ ۱۳ آبان‌ آغاز خواهد شد و واشنگتن از شرکت‌های نفتی و دولت‌ها خواسته است خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هری چیلین‌گیریان، کارشناس استراتژی بازار در بانک بی.ان.پی پاری‌با (BNP Paribas) به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «ایران حجم قابل‌ ستوجهی از صادرات نفت خود را از دست خواهد داد و با توجه به اینکه اوپک و روسیه تمایلی به افزایش تولید خود ندارند بازار نفت برای پر کردن شکاف حاصل آمادگی ندارد.»

ایران و دیگر امضاکنندگان برجام به استثنای ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کردند در پی ایجاد یک «سازوکار ویژه» برای پرداخت‌های مالی و بنابراین ادامه تجارت با ایران هستند.

گفتگوی حسین کاظم‌پور، نماینده ایران در اوپک با خبرنگاران. عکس از رویترز

با این حال کارشناسان بازار نفت معتقدند تحریم آمریکا علیه ایران سبب کاهش روزانه حدود ۱ تا ۱/۵ میلیون بشکه نفت در بازار جهانی خواهد شد. اتفاقی که از هم اکنون سبب افزایش بهای نفت خام شده است.

از سوی دیگر، شرکت نفتی بی پی نیز روز سه شنبه اعلام کرد که تحریم نفتی ایران بازار عرضه جهانی نفت را تا پایان سال جاری میلادی با مشکل روبرو خواهد کرد در حالی که جنگ تجاری آمریکا و چین تهدیدی برای بازار سال ۲۰۱۹ به شمار می‌آید.

ژانت کونگ،‌ مدیرعامل تجاری بخش آسیای شرکت بی‌پی به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «به سوی نیمه دشوار سال ۲۰۱۸ پیش می‌رویم و از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران از اکنون تا آخر سال اساسا به بازار فشار خواهد آورد.»

وی می‌افزاید: «تحریم نفتی ونزوئلا نیز تولید این کشور را کاهش داده و دشواری صادرات نفت نیجریه و لیبی نیز از ذخایر بازار کاسته است.»

مدیر تجاری بخش آسیای بی‌پی معتقد است تأثیر کاهش ذخایر نفتی در بازار، ناگهانی و مشخص خواهد بود، حال آنکه تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر بازارهای مالی و اقتصاد جهانی اندک اندک آشکار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش ۵۰ درصدی خرید نفت ایران توسط سینوپک چین

ترامپ: اوپک قیمت را همین حالا کاهش دهد

هکرهای مرتبط با اسرائیل مسئولیت «حمله سایبری» به جایگاه‌های سوخت در «سراسر ایران» را برعهده گرفتند