الکل دلیل اصلی یکی از ۲۰ مرگ در سراسر جهان است

الکل دلیل اصلی یکی از ۲۰ مرگ در سراسر جهان است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بررسی مناطق شش گانه سازمان جهانی بهداشت بالاترین میزان مرگ و بیماری در منطقه اروپا و آمریکا و کمترین آن در مدیترانه شرقی بوده است.

آگهی

بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت الکل سالانه مرگ سه میلیون نفر در جهان را رقم می‌زند، بیشتر از مجموع افرادی که بر اثر تصادف جاده‌ای و ایدز جان می‌بازند.

آخرین گزارش‌های این سازمان نشان می‌دهد الکل مسئول ۵ درصد مرگ و میرها در جهان است. این میزان در افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله حدود ۱۳.۵ درصد است.

از میان ۳ میلیون نفری که به دلیل مصرف الکل جان می‌بازند ۲.۳ میلیون مرد و ۰.۷ میلیون زن هستند. حدود یک سوم این مرگ‌ها بر اثر آسیب‌های عمدی و غیرعمدی به عنوان مثال تصادف و درگیری فیزیکی رخ می‌دهد. بیماری‌های گوارشی و قلبی-عروقی در رده‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش این سازمان حدود ۲۳۷ میلیون مرد و ۴۶ میلیون زن در سراسر جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی از اختلالات ناشی از مصرف الکل رنج می‌برند. در همان سال ۱۳۳ میلیون نفر بر اثر مصرف الکل دچار بیماری و معلولیت شدند که از این تعداد ۴۰ درصد آن به دلایل آسیب‌های عمدی و غیرعمدی بوده است.

مصرف الکل به بیش از ۲۰۰ مساله مرتبط با سلامت و بیماری از جمله سیروز کبدی و برخی از سرطان‌ها مرتبط است.

در بررسی مناطق شش گانه سازمان جهانی بهداشت بالاترین میزان مرگ و بیماری در منطقه اروپا و آمریکا و کمترین آن در مدیترانه شرقی بوده است.

با این وجود تحقیقات سازمان جهانی بهداشت سوی مثبتی نیز داشته است چرا که به نظر می‌رسد میزان مصرف الکل در برخی مناطق دنیا از جمله اروپا و آمریکا کاهش یافته است. تغییر سیاست‌گذاری‌ها در زمینه آموزش، تجارت و مالیات بر نوشیدنی‌های الکلی از عواملی است که سبب کاهش میزان مرگ و بیماری شده است.

سازمان جهانی بهداشت برای بررسی دقیق‌تر میزان بیماری و سلامت، مناطق جهان را به شش قسمت تقسیم کرده است. این مناطق شش گانه عبارتند از منطقه آمریکا، منطقه اروپا، منطقه آفریقا، منطقه مدیترانه شرقی، منطقه آسیا جنوب شرقی و منطقه غرب اقیانوس آرام.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشروب الکلی ارزان قیمت در هند جان بیش از ۱۰۰ تن را گرفت

بریتانیا؛ عزم دولت برای محدود کردن فروش الکل در فرودگاه‌ها

وزارت بهداشت ایران: بیش از ۸۰ نفر بر اثر مصرف الکل تقلبی جان باخته‌اند